• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jaunvārdi Lato Lapsas publikācijās

Thumbnail
View/Open
306-49596-Ekmane_Estere_ee09031.pdf (870.4Kb)
Author
Ekmane, Estere
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Šalme, Arvils
Date
2015
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbā ar nosaukumu “Jaunvārdi Lato Lapsas publikācijās” tiek pētīti emocionāli ekspresīvie pazemināta stila jaunvārdi Lato Lapsas publikācijās. Šī darba mērķis ir atrast emocionāli ekspresīvus pazeminātā stila jaunvārdus Lato Lapsas publikācijās un noteikt, kādam pazemināta stila slānim tie pieder, autora motivāciju šo vārdu lietošanai, ietekmi uz lasītāju un nozīmi emocionāli ekspresīvo stilu veidošanā. Darbā apkopota informācija par publicistikas valodas stilu, preses valodu, jaunvārdiem, pazemināta stila leksiku un emocionālo ekspresiju. Darbā veikta emocionāli ekspresīvu pazemināta stila jaunvārdu analīze. Pētījuma metodes ir kvantitatīvā satura analīze un teksta interpretācija, kas tika izmantotas jaunvārdu analīzei. Atslēgas vārdi: publicistikas valodas stils, preses valoda, Lato Lapsa, jaunvārdi, emocionālā ekspresija, pazemināta stila leksika
 
Emotionally expressive common colloquial neologisms are researched in the master thesis Neologisms in the Publications of Lato Lapsa. The goal of this research is to find these neologisms, to define to which colloquial layer they belong, author’s motivation, the effect on the reader and the significance in the creation of emotionally expressive styles. The work summarises information about the publicistic and newspaper style, the language of the press, neologisms, common colloquial vocabulary, and emotional expression. The analysis of emotionally expressive common colloquial neologisms has been done. The research methods are quantitative content analysis and interpretation, which were used to analyse neologisms. Key words: publicistic and newspaper style, language of the press, Lato Lapsa, neologisms, emotional expression, common colloquial vocabulary
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/29881
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV