Multisensorās stratēģijas skolēnu ar speciālajām vajadzībām iesaistīšanai angļu valodas stundās pamatskolā
Автор
Gromova-Ķūrena, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Skara-Mincāne, Rita
Дата
2015Metadata
Показать полную информациюАннотации
Skolotāja pieredzes mapes autore ir angļu valodas skolotāja un speciālais pedagogs vidusskolā. Skolēnu ar speciālajām vajadzībām iekļaušana vispārizglītojošajā skolā ir izraisījusi skolotāju diskusijas par to, kā sekmēt visu skolēnu iesaistīšanos vienas stundas laikā, ņemot vērā, ka viņu spējas un vajadzības ir tik dažādas. Autore ir mēģinājusi atrast visefektīvāko veidu darbā ar skolēniem ar speciālajām vajadzībām; kā risinājums ir rasts multisensoro stratēģiju izmantošana.
Lai dalītos profesionālajā pieredzē, kā noslēguma darba forma tika izvēlēta skolotāja pieredzes mape. Darba mērķis ir noskaidrot, kuras multisensorās stratēģijas sekmē skolēnu ar speciālajām vajadzībām iesaistīšanos angļu valodas stundās pamatskolā. Par pētījuma izlasi tika izraudzīti 24 skolēni ar speciālajām vajadzībām 4., 5. un 6. klasēs, gan vispārizglītojošajās, gan speciālās izglītības programmu skolēnu angļu valodas grupās. Lai izmērītu skolēnu iesaistīšanos stundās, kurās tika izmantotas dažādas multisensorās stratēģijas, tika apkopoti dati no skolotājas novērojumiem, skolēnu ar speciālajām vajadzībām atgriezeniskās saites stundas beigās un skolēnu ar speciālajām vajadzībām anketām, salīdzinot tās ar vispārizglītojošās programmas skolēnu anketu datiem. Tika arī izmantoti dati no skolēnu ar speciālajām vajadzībām psiholoģiskās izpētes testiem.
Skolotāja pieredzes mapē dots pārskats par mācīšanas un mācīšanās procesa plānošanu, izmantojot multisensorās stratēģijas. Ir veikts arī apraksts par multisensorajām stratēģijām, kas visvairāk ir sekmējušas skolēnu ar speciālajām vajadzībām iesaistīšanos angļu valodas stundās. Autore sniegusi idejas par dažādiem veidiem, lai dalītos profesionālajā pieredzē ne tikai ar kolēģiem, bet arī ar skolotājiem ārvalstīs, skolēnu ar speciālajām vajadzībām vecākiem, kā arī pašiem skolēniem.
Autore ir atklājusi savus turpmāko pētījumu un darba nodomus, jo viens no gūtajiem secinājumiem ir tas, ka multisensorās stratēģijas ne tikai sekmē skolēnu ar speciālajām vajadzībām, bet arī vispārizglītojošās programmas skolēnu iesaistīšanu stundās, un šīs stratēģijas var tikt izmantotas kā sekmīgs izglītošanas līdzeklis iekļaujošā klasē. The author of the Teacher’s Portfolio is an English teacher and special pedagogue at a secondary school. The inclusion of students with special educational needs (SEN) in a mainstream school has caused the discussions among teachers how to facilitate the involvement of all students in one lesson as their abilities and needs are so diverse. The author has been searching for the most efficient ways to educate SEN students; one of the findings is the application of multisensory strategies.
To share the professional experience Teacher’s Portfolio was chosen as the form of the final work. The aim of the Portfolio is to examine which multisensory strategies facilitate SEN students’ involvement in English lessons in primary school. 24 SEN students from Forms 4, 5 and 6 from both mainstream and SEN students’ English groups were chosen as a research sample. To measure their involvement in lessons, where different multisensory strategies have been applied, data from teacher’s observations, SEN students’ feedbacks after the lessons and SEN students’ questionnaires in comparison to mainstream students’ questionnaires have been collected. The results of SEN students’ psychological testing were also used.
The Teacher’s Portfolio provides the description of planning teaching and learning process by the application of multisensory strategies. There is also a description of the multisensory strategies that have facilitated SEN students’ involvement in English lessons most of all. The author has provided the ideas for different types of dissemination to share the professional experience not only among colleagues, but also among teachers abroad, SEN students’ parents, and even students.
The author has shared her intentions for further research and plans for the practice; as one of the conclusions is that multisensory strategies facilitate not only SEN students’, but also mainstream students' involvement in lessons, and these strategies can be used as an efficient educational tool in an inclusive classroom.