• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mazo uzņēmumu stratēģiskās vadīšanas īpatnības un prakse Latvijā

Thumbnail
View/Open
303-47830-Ilmere-Grospine_Inese_s20510.pdf (1.048Mb)
Author
Ilmere-Grospine, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Cekuls, Andrejs
Date
2015
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba “Mazo uzņēmumu stratēģiskās vadīšanas īpatnības un prakse Latvijā” mērķis ir identificēt mikro un mazo uzņēmumu stratēģiskās vadīšanas īpatnības Latvijā un sniegt priekšlikumus tās uzlabošanai ar mērķi veicināt mazo uzņēmumu konkurētspēju. Darba tēma ir aktuāla, jo mikro un mazie uzņēmumi sastāda vislielāko uzņēmumu daļu, un no to attīstības ir tieši atkarīga Latvijas tautsaimniecība kopumā. Uzņēmumu stratēģiska vadīšana var būtiski veicināt to darbības rezultātus. Darba uzdevumi ir iegūt statistiskos u.c.datus par mikro un mazo uzņēmumu sektoru Eiropas Savienībā un Latvijā, iepazīties ar teorētisko literatūru par stratēģisko vadīšanu, noskaidrot mikro un mazo uzņēmēju viedokļus un pieredzi šajā jautājumā, kā arī izdarīt secinājumus un sniegt priekšlikumus stratēģiskās vadīšanas uzlabošanai mikro un mazajos uzņēmumos. Darba rezultāti liecina, ka mazo uzņēmumu vadībai Latvijā ir raksturīga intuitīvi pareiza izpratne par stratēģisko vadīšanu un tās nozīmi, bet tās apzināta īstenošana vērojama tikai daļēji. Galvenās konkurētspējas priekšrocības, uz ko orientējas mazie uzņēmumi Latvijā, ir augstvērtīgs serviss un unikāla prece / pakalpojums.
 
The aim of the master's thesis “Special features and practice of small business strategic management in Latvia” is to identify special features of small business strategic management in Latvia un to make propositions on how to enhance it thus enabling small business competitiveness. Master's thesis topicality is defined by the high proportion of small businesses in Latvia – development of Latvia's economy is directly influenced by the enhancement of micro and small enterprises. The tasks are to obtain statistical and other data about micro and small enterprises in European Union and Latvia, to explore theoretical literature about strategic management, to clarify micro and small enrepreneurs attitude and experience in this area, to drae conclusions and make propositions on enhancement of strategic management in micro and small enterprises. The results of master's thesis evidence that management of small enterprises in Latvia have intuitively correct understanding of strategic management and its importance, bet its implementation is only partial. Main competitive advantages of small enterprises in Latvia are high-quality service and unique product.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/30394
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [9009]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV