Fenomenoloģijas idejas jogačāras budismā
Автор
Meldere, Kristiāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Bičevskis, Raivis
Дата
2015Metadata
Показать полную информациюАннотации
Bakalaura darba tēma ir „Fenomenoloģijas idejas jogačāras budismā”. Tā mērķis un galvenais uzdevums ir noskaidrot, vai un kā var salīdzināt 4. gs. Indijā izveidojoušos un vēlāk 6.gs. nostabilizējošos arī Ķīnā filosofisko praksi jogačāras budismu ar Rietumu 20.gs. filosofijas virzienu – fenomenoloģiju. Par pētījuma platformu tika izvēlēta salīdzinošās filosofijas prakse, kas pēdējos gadsimtos ir aktuāla disciplīna kā Eiropā un Amerikas Savienotajās Valstīs, tā arī Āzijas valstīs.
Darbs sastāv no trim daļām: pirmajā daļā tiek apskatīta jogačāras budisma attīstība Ķīnā un Indijā, tā galvenie pārstāvji un analizētas galvenās idejas, balstoties galvenokārt uz Vasubandhu un Sjuaņdzan idejām. Otrajā daļā tiek piedāvāts ieskats Rietumu filosofijas skolas fenomenoloģijas vēsturē, kā arī raksturoti fenomenoloģijas pamatkoncepti, par pamatu ņemot Edmunda Huserla darbus. Trešajā daļā ir apskatīta salīdzinošās filosofijas attīstība un problemātika, tā veidojot pamatu trešās daļas noslēdzošajai nodaļai, kuras uzdevums ir salīdzināt jogačāras budismu un fenomenoloģiju.
Bakalaura darba gaitā tika secināts, ka abu filosofisko skolu salīdzināšana nav korekta, jo atšķiras ne tikai to konteksts (laiks, attālums, kultūra, valoda), bet galvenokārt abu filosofiju mērķi. Tomēr neskatoties uz to, ir iespējams salīdzināt atsevišķus konceptus un pētniecības metodes, kas arī tika izklāstīts šajā darbā.
Darbs sastāv no 3 daļām, 6 nodaļām, 10 apakšnodaļām, kas kopā veido 59 lapas, un 2 pielikumiem. Pirmajā pielikumā ir tabula ar jēdzieniem, personvārdiem un nosaukumiem ķīniešu valodā (tradicionālās ķīnzīmes un pinyin transkripcija), sanskrita starptautiskajā transliterācijā (SSTA) un skaidrojumiem latviešu valodā, bet otrajā – diagramma, kurā ir apkopti galvenie budisma pamatkoncepti. The topic of this bachelor thesis is „The Ideas of Phenomenology in Yogacara Buddhism”. The main aim of this thesis is to find out if and how it is possible to compare Yogacara Buddhism, originated in India in 4th century AC and in China in 6th century, with phenomenology that is European philosophical discipline established in 20th century. As the intermediary of these two philosophical schools is used comparative philosophy, that lately is a significant philosophical discipline in Europe and USA, as well as in Asian countries.
The thesis consists of three parts: in the first part there is a review of the history of Yogacara Buddhism in India and China and analysis of the main ideas of this philosophical school based on the doctrines of Vasubandhu and Xuanzang. The second part is concerning the history of phenomenology and its main ideas based mainly on Edmund Husserl’s philosophical works. The third part of the thesis is devoted to comparative philosophy and its main problems in order to carry out the comparison of Yogacara and phenomenology in the last chapter of the third part.
In the process of study it was concluded that it is impossible to compare those both philosophical schools as they not only have different context (time, space, cultural background, language), but also different targets. Nevertheless, it is possible to compare specific ideas and research methods used in both schools, and that was carried out this thesis.
The thesis consists of 3 parts, 6 chapters and 10 subchapters, that is 59 pages in total, and 2 appendixes. In the first appendix, there is a table of terms and names in Chinese (Chinese traditional characters and pinyin transcription), in the International Alphabet of Sanskrit Transliteration (IAST) and translation in Latvian. The second appendix is a diagram that depicts the main ideas of Buddhism.