Bērnu grāmatu dizaina grafiskās iespējas
Автор
Jukša, Arta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zalcmane, Ēra
Дата
2016Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarbā „Bērnu grāmatu dizaina grafiskās iespējas” tiek pētīta problēma, kā, sakarā ar tehnoloģiju ienākšanu (planšetēm, datoriem, telefoniem), izveidot grāmatu, lai tā piesaistītu bērna uzmaniību. Darba mērķis bija gūt ieskatu bērnu grāmatu literatūras piedāvājumā un gūt atbildi uz izvirzīto pētījuma jautājumu – kādas ir būtiskākās tendences un kā attīstījusies bērnu grāmatu ilustrāciju grafika laika posmā no 1990. gada līdz mūsdienām, un, izmantojot darbā gūtos secinājumus un informāciju, izstrādāt bērnu grāmatu. Darba teorētiskajā daļā tika apskatītas bērnu grāmatas no vēsturiskā aspekta, tika pētīta ilustrāciju nozīme bērnu grāmatās un kādi nosacījumi jāievēro grāmatas veidošanā bērniem. Empīriskajā daļā tika apkopotas 50 bērnu grāmatas – izdotas no 1990. gada līdz mūsdienām un veikta to analīze pēc izstrādātajiem kritērijiem. Otra pētījuma daļa tika veikta ar intervēšanas metodi. Tika intervētas 3 Latvijā zināmas bērnu grāmatu mākslinieces – Gundega Muzikante, Indra Sproģe un Ilze Dambe. Pētījuma rezultātā tika secināts, ka pamatā bērnu grāmatu ilustrācijas nav būtiski mainījušās, taču to grafiskais risinājums ir uzlabojies sakarā ar jauno tehnoloģiju pielietojumu. Māksliniekiem ir iespēja veidot multifunkcionālas grāmatas, pievienojot klāt audio ierakstus, smaržas un taustes materiālus u.t.t. Tika secināts, ka „ideālā” grāmata neeksistē – kas patiks vienam, nepatiks otram, tāpēc māksliniekiem jābūt daudzpusīgiem, lai apmierinātu visu mazo lasītāju vēlmes un intereses. Pētījuma radošajā daļa tika izveidota ilustrēta bērnu grāmata, kas ietver autores māksliniecisko skatījumu. Radošā darba līdzautore – Māra Ruņģe. In the thesis "Graphic Design Capabilities Of Children's Books" I investigate the problem how to create a book to attract the child's attention when new tehnologies like smartphones, tablets and computers arrive. The objective is to gain an insight into children's literature market and get answers to the question stated in this research - what are the major trends and how children's books graphic arts has been developing in the period from 1990 to the present, and how to develop a children's book through the conclusions and information of the thesis. In the theoretical part of the thesis children's books are examined from a historical perspective as well as studied importance of the illustrations in children's books and what conditions should be met in making books for children. The empirical part of the thesis gathers information about 50 children's books - issued from 1990 to the present day and provides the analysis based on the criteria developed. The second part of the study is conducted by interviewing method. I interviewed three well known Latvian children's book designers - Gundega Muzikante, Indra Sproge and Ilze Dambe. The result of the study is conclusion that basically children's books design has not changed significantly, but its graphic solution has improved due to the new technologies. Designers have an opportunity to create multifunctional books by adding audio, smells, tactile materials, etc. It was concluded that the "ideal" book doesn't exist - what appeals to one, other doesn't like, so artists should be multilateral in order to meet wishes and interests of all young readers. In the creative part of the research an illustrated children's book is set up, which includes the author's artistic vision. Creative co - Mara Runge.