• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Latvijas alus ražošanas nozares uzņēmumu attīstības tendences tirgus samazināšanās apstākļos

Thumbnail
View/Open
303-52164-Meiers_Janis_jm11049.pdf (1.373Mb)
Author
Meiers, Jānis
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Deniņš, Andris
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbā analizēta aktuālā situācija Latvijas alus ražošanas tirgū un prognozes par attīstību nākamo gadu laikā. Alus tirgu Latvijā būtiski ietekmē tādi ārējie faktori kā demogrāfiskā situācija un patērētāju maksātspēja. Pie tam atbilstoši pēdējo gadu tendencēm demogrāfiskā situācija turpina pasliktināties, bet patērētāju maksātspēja lai arī nedaudz, bet pieaug. Tas rada situāciju, ka notiek pakāpeniska alus tirgus pārdale, samazinoties zemākās kvalitātes alus patēriņam un palielinoties vidējās un augstākās kvalitātes alus patēriņam Latvijas alus tirgū. Līdz ar to nozīmīga loma katra uzņēmuma sekmīgā darbībā ir uzņēmuma vadības pieņemtajiem lēmumiem par uzņēmuma virzības stratēģiju un tai atbilstošiem līdzekļu ieguldījumiem. Bakalaura darbā detalizētāk apskatīta pēdējo gadu sekmīgāko alu ražojošo uzņēmumu darbība – “AS Cēsu alus” lielo alus ražotāju grupā un “ SIA Valmiermuižas alus” mazo alus ražotāju grupā.
 
The Bachelor’s work contains the analysis of the actual situation in Latvia’s beer market and forecast for the industry in the next years. The beer market in Latvia is significantly affected by external factors such as demographic situation and the purchasing power of Latvian consumers. In previous year, according to the trends, the demographic situation continues to deteriorate but the solvency of consumers is gradually growing. This creates a situation where the beer market reallocates, decreasing the lowest quality beer consumption and increasing the average and higher quality beer consumption in Latvia’s beer market. Consequently, an important role in the success of each company's business plays the management’s decisions about the company's strategy and the appropriate funds for investment. The Bachelor’s work covered in more details Latvia’s some beer business activities – “AS Cēsu alus” in large beer producer group and “SIA Valmiermuižas alus” in small beer producer group.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/31812
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV