Skolēnu ar speciālajām vajadzībām iekļaušanas vispārējās izglītības iestādēs atbalsta sistēma.
Autor
Rozenfelde, Mārīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kokina, Irēna
Datum
2016Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba mērķis: balstoties uz skolēnu ar speciālajām vajadzībām iekļaušanas vispārējās izglītības iestādēs procesu izpēti un analīzi ES, pasaulē un Latvijā, izstrādāt un aprobēt Atbalsta sistēmu skolēnu ar speciālajām vajadzībām iekļaušanas veicināšanai izglītības procesā vispārējās izglītības iestādē. Pētījuma bāze – 1124 respondenti: 470 (pētījumā par mūsdienu iekļaujošas izglītības īstenošanas situāciju Latvijā iesaistītie), 205 (Atbalsta sistēmas aprobācijā iesaistītie Rēzeknes rajona skolotāji), 118 (vispārējās izglītības iestāžu skolotāji – skolotāju profesionālās pilnveides kursu dalībnieki, izstrādātās Atbalsta sistēmas izvērtētāji), 16 (Atbalsta sistēmas aprobācijā iesaistītie izglītības iestāžu direktori), 19 (Atbalsta sistēmas aprobācijā iesaistītie speciālās izglītības skolotāji), 245 (vispārējās izglītības iestāžu skolēni, iekļauto skolēnu ar speciālajām vajadzībām klasesbiedri), 51 (skolēns ar speciālajām vajadzībām, kas iekļauts vispārējās izglītības iestādēs). Noskaidrojot mūsdienu situāciju Latvijas vispārējās izglītības iestādēs skolēnu ar speciālajām vajadzībām iekļaušanas jautājumā, skolotāju attieksmes, atbalsta nodrošinājuma un problēmu risinājuma aspektā veikts pārskata pētījums, izmantots neeksperimentālais aprakstošais šķērsgriezuma pētījuma dizains. Kvantitatīvā pētījumā par Atbalsta sistēmu veikts darbības pētījums izmantots neeksperimentālais atkārtoto šķērsgriezumu pētījumu dizains. Pētījuma rezultāts: izstrādātais darbs sniedz uz teorētiskā un empīriskā pētījuma pamata formulētu teorētisko bāzi pašvaldību izglītības pārvalžu un izglītības iestāžu darbam, veidojot Atbalsta sistēmu, iekļaujošās izglītības iestādi un veicinot iekļaujošās sabiedrības veidošanos. Darba apjoms ir 204 lappuses. Tas sastāv no ievada, divām daļām ar apakšnodaļām, nobeiguma, literatūras saraksta ar 378 literatūras avotiem, 27 pielikumiem, kas aptver 208 lpp. Darbā ietverti 10 attēli un 14 tabulas. Atslēgvārdi: skolēni ar speciālām vajadzībām, iekļaujoša izglītība, atbalsta sistēma, atbalsta komanda, atbalsta personāls, skolu atbalsta centrs. Objective of the paper: to develop theoretical basis and approbate the support system for promoting the process of including learners with special needs in general education institutions, based on the research on and analysis of the processes of including learners with special needs in general education institutions done in the EU, world and Latvia. Research base – 1124 persons involved: 470 (persons involved in research on the current situation of inclusive education implementation in Latvia), 205 (teachers of Rezekne district involved in the approbation of support system), 118 (teachers of general education institutions - participants of teachers' professional development courses, evaluators of the developed support system), 16 (headmasters of general education institutions involved in the approbation of the support system), 19 (special education teachers involved in the approbation of the support system), 245 (learners of general education institutions, class-mates of the included learners with special needs), 51 (learners with special needs included in general education institutions). The survey research has been carried out by examining the current situation in Latvia’s general education institutions, concerning the problem of including learners with special needs, in the aspect of teachers’ attitude, support provision and problem solving, and the non-experimental descriptive cross-sectional research design has been applied. The non-experimental repeated cross-sectional research design was used in the quantitative research on the support system within the framework of the action research. Research results: the paper provides the theoretical basis, developed on theoretical and empirical research, that can be used in work of municipal boards of education and education institutions in formation of the support system, inclusive education institution and promoting development of inclusive society. The volume of the paper is 204 pages. It consists of an introduction, two chapters with sub-chapters, conclusions, bibliography with 378 literature sources, 27 annexes that cover 208 pages. The paper includes 10 figures and 14 tables. Key words: learners with special needs, inclusive education, support system, support team, support staff, school support centre