NĀVES TĒLA VIZUĀLI STILISTISKĀS ĪPATNĪBAS GRĀMATU GRAFIKĀ
Автор
Liepiņa, Sarma
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Plotka, Aivars
Дата
2016Metadata
Показать полную информациюАннотации
Nāve ir tēma, kas, domājams, nekad un nevienam ilgstoši nezaudē savu aktualitāti. Lai gan katram ir iespējas un tiesības uz pilnīgi subjektīvu skatījumu - kas tā ir un kāda tā ir, tad tomēr ir zināmas kopīgas tendences priekšstatos un attēlojumos. Diplomdarba galvenais pētījuma priekšmets ir priekšstati par nāvi un, specifiskāk, kā nāvi attēlo grāmatu grafikā. Teorētiskās un empīriskās daļas uzdevums ir apzināt un apkopot šos priekšstatus un ilustrācijas, izveidojot kopskatu nāves tēlam. Tas tika veikts, analizējot zinātniskus rakstus par atsevišķu vēsturisku periodu un laikmetu īpatnībām, sabiedrības noskaņojuma un tendencēm mākslā, kā arī apkopojot ilustrācijas, kurās attēlota nāve. Rezultātā tiek secināts, ka, vismaz no senāko pieejamo ilustrāciju laika, priekšstati visai maz balstās uz mitoloģiskām būtnēm, toties kopš viduslaikiem kauliem ir gandrīz neatsverama loma. Lai arī skelets šķiet nemirstīgs, pēdējo pāris gadsimtu laikā skaita ziņā ir vairojušies netieši nāves attēlojumi, kuros nāve netiek personificēta, bet tiek radīta nojausma par to, izmantojot nāves simbolus un krāsas. Radošajā daļā izveidota grāmata ar ilustrācijām, kurā apkopoti atsevišķi literāri darbi un viens muzikāls skaņdarbs. Death is a subject that supposedly will never become outdated to no one in the long run. There are some common features in the concepts and visualizations. The main subject of this research are these concepts about death, specifically in book illustration - how death materializes in the imagination of people and how they depict it. The tasks of the theoretical research section was to gather and summarize information about depictions of death - it was done analizing scientifical articles and papers about different historical periods, the ideas of people and trends in visaul arts. The conclusion is that from the beginning of book illustration, at least as we know it, the characters from mythologies have not had a too remarkable influence on death, but bones and skeletons, on the other hand, became irreplacable after the early middle ages. Even though the bones seem immortal, in the last couple of centuries the number of illustrations where death is not personified has multiplied significantly, and other symbols and colors are often used instead, to give the idea of death in the image. A book with death illustrations, containing a selection of literary works about death, was created after this research.