Pirmsskolas vecuma bērnu eksternalizēto uzvedības problēmu saistība ar vecāku audzināšanas pieejām
Autor
Kronberga, Sanita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Bite, Ieva
Datum
2016Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētījuma mērķis bija noskaidrot - vai vecāku audzināšanas pieejas ir saistītas ar eksternalizētās uzvedības problēmām pirmsskolas vecuma bērniem? Kā arī - kādas audzināšanas pieejas paredz uzvedības problēmas pirmsskolas vecuma bērniem? Pētījumā piedalījās N = 45 bērnu vecāki, kam ir bērni vecumā no 4-7 gadiem (M = 5,62 SD = 1,07). Pētījuma gaitā, tika izveidota respondentu izlase (n = 30) – bērni vecumā no 6-7 gadiem. Pētījumā tika izmantotas divas aptaujas – Gentas audzināšanas skala (Ghent Parental Behavior Scale (GPBS)), (Van Leeuwen et.al., 2004), vecāku audzināšanas pieejas noteikšanai, kā arī Bērna uzvedības novērtēšanas aptauja bērnu vecākiem (Child Behavior Checklist (CBCL/1,5-5 un CBCL/6-18), Achenbach & Rescorla, 2000). Šī pētījuma rezultāti parādija, ka pastāv pozitīva sakarība starp vienu no vecāku audzināšas pieejas skalām – disciplinēšanu un vienu no eksternalizētās uzvedības skalām – uzmanības problēmas (rs = 0,39, p < 0,05), kā arī, ka disciplinēšana statistiski nozīmīgi prognozē – par 14% uzmanības problēmas izmaiņas (F = 4,72, p < 0,05, R2 = 0,14). The aim of the present research was to define – are parenting practices related to externalized behavior problems in preschool children? And also – which parenting practices predict behavioral problems? 45 parents (N = 45) took part in this stydy. They had to evaluate their children aged 4-7 years old (M = 5,62, SD = 1,07). During the research, it was established in the sample of respondents (n = 30) - children aged 6-7 years. The study used two surveys - Ghent Parental Behavior Scale (GPBS), (Van Leeuwen et.al., 2004) and Child Behavior Checklist (CBCL/1,5-5 un CBCL/6-18), (Achenbach & Rescorla, 2000). Results of this study showed that there is a positive relationship between one of the parenting practice scales – disciplining and one of the externalized behavioral scales - attention problems (rs = 0,39, p <0,05), as well as the disciplining statistically significantly predict – (14%) attention problems (F = 4,72, p <0.05, R2 = 0,14).