Nakts maiņu darbs un strādājošo nogurums. Aizsardzības un preventīvie pasākumi.
Автор
Ozola, Rita
Co-author
Latvijas Universitāte. Ķīmijas fakultāte
Advisor
Roja, Ženija
Дата
2016Metadata
Показать полную информациюАннотации
„Nakts maiņu darbs un strādājošo nogurums. Aizsardzības un preventīvie pasākumi”. Darba autore: Rita Ozola. Darba zinātniskā vadītāja: Dr. med., asociētā profesore Ženija Roja. Darbs izklāstīts uz 83 lpp., ietver 2 attēlus, 31 tabulas, 6 pielikumus, 16 informatīvos avotus. Pētījums sastāv no 4 daļām. Pirmajā daļā ir apkopota un analizēta literatūra par autotransporta nozari Latvijā, kā arī par būtiskākajiem riskiem autotransporta nozarē strādājošajiem un nakts maiņu darba ietekmi uz nodarbinātajiem. Literatūras analīze uzrāda, ka autotransporta nozarē strādājošie savā ikdienas darbā saskaras ar ergonomiskiem, traumatisma un psihoemocionāliem riskiem. Otrajā daļā ir aprakstītas pētījumā lietotās metodes, bet trešajā daļā ir iegūto datu apkopošana un rezultātu analīze, izklāsts. Izstrādāti preventīvie pasākumi. Iegūtie pētījuma rezultāti ļauj secināt, ka autovadītāji pēc vispārējā risku novērtējuma ir pakļauti pieņemamam riskam (II riska pakāpe). Izstrādātas praktiskās rekomendācijas. Izmantotās metodes: Somijas 5 baļļu metode, ergonomisko risku ātrās ekspozīcijas kontrole (ĀEK), darbaspēju indeksa noteikšanas metode un darbinieku aptauja. " Night shift work and workers' fatigue: protection and prevention measures." The author Rita Ozola. Scientific supervisor: Dr.Med, Associate Professor Ženija Roja. Work consists of 83 pages, including two pictures, 31 tables, 6 annexes, 16 information sources. The study consists of 4 parts. In the first part the literature about Latvian transport industry, as well as the major risks of road transport workers and night shift work impact on the employees has been gathered. Analysis of the literature shows that road transport workers in their daily work are faced with ergonomic, injury and psychoemotional risks. The second part describes the methods which are used in the study. The third part consists of the collected data analysis. The obtained results of general risk assessment suggest that the drivers are exposed to acceptable risk (risk level II). The preventive measures and practical recommendations have been developod. The methods are used in the study: the Finnish 5-point method, the ergonomic risk rapid exposure control (AEC), the Work Ability Index and the employee survey. Keywords: night shift work, labour and environmental risks, preventive measures.