• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Darba sludinājumu reģistra analīze

Thumbnail
View/Open
306-54059-Ritina_Kristiana_kr12067.pdf (2.168Mb)
Author
Rītiņa, Kristiāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Apse, Vineta
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Šī bakalaura darba pētījuma mērķis bija veikt lingvistisko analīzi korpusam, kas sastāvēja no 20 darba sludinājumiem, lai noteiktu lingvistikās iezīmes, kuras raksturo reģistru un palīdz sasniegt tā komunikatīvos mērķus. Bakalaura darba autore veica šo analīzi, izmantojot Baibera un Konrāda (2009) sarakstu ar lingvistikas iezīmēm. Pētījuma rezultāti parādīja, ka pašas izplatītākās iezīmes ir pirmās un otrās personas vietniekvārdi, īpašvārdi, kuri norāda uz valodām,uzņēmumu nosaukumiem, atvasināti un pamata formas īpašības vārdi, vairāku vārdu leksiskie darbības vārdi. Komunikatīvais mērķis - informēt kandidātu, tiek sasniegts ar abreviatūru un modālo un darbības vārdu, lietvārdu lietošanu,bet īpašības vārdi un vietniekvārdi iezīmēja gan informatīvo, gan reklāmas mērķi.
 
The aim of the present Bachelor Thesis was to conduct linguistic analysis of the corpus of 20 job advertisements, in order to identify which features characterise the register and help to achieve the communicative purposes. Following Biber and Conrad’s (2009) list of linguistic features, the author of the Thesis carried out the present analysis. The results revealed that the most pervasive features are 1st and 2nd person pronouns, proper nouns indicating languages, names of companies, derived and base form adjectives, multi-word lexical verbs. The communicative purpose of informing the applicant is achieved with the use of abbreviations, modal verbs, nouns, verbs, whereas adjectives and pronouns indicate to informational and promotional objectives.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/32563
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV