Show simple item record

dc.contributor.advisorBaltgalve, Agita
dc.contributor.authorZlideņa, Anastasija
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
dc.date.accessioned2016-07-02T01:10:25Z
dc.date.available2016-07-02T01:10:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.other54820
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/32602
dc.description.abstractBakalaura darba tēma “Nāve un transformācija Džuandzi filozofijā” ir veltīta Džuandzi, vienam no ievērojamākajiem daoisma filozofiem, viņa skatpunkta par nāvi un transformāciju izpētei. Darba mērķis ir, balstoties uz pieejamiem materiāliem, izpētīt Džuandzi skatpunktu, kas notiek pēc tā brīža, kad cilvēks neizrāda nekādas dzīvības pazīmes, un kā uz to, pēc viņa domām, jāreaģē. Par pašu filozofu ir maz zināmas informācijas, bet tiek uzskatīts, ka viņš ir darba “Džuandzi” ideju autors. “Džuandzi” darbā ir atrodami vairāki stāsti, kuros ir iespējams vērot filozofa attieksmi pret dzīvi, nāvi un transformāciju. Tēma par transformāciju un nāvi ir īpaši aktuāla, Džuandzi bieži runā par relatīvismu un cenšas iziet no telpas, laika rāmjiem, sabiedrības konvencionālajiem ierobežojumiem un hierarhiskās sistēmas. Darba gaitā Džuandzi skatpunkts tiek salīdzināts ar konfūcistu, budistu un daoistu pieņemtiem uzskatiem par nāvi un reakciju uz to. Tiek izpētīts filozofa viedoklis par savas un citu cilvēku nāves pieņemšanu un par “priekšlaicīgo” nāvi. Lai sasniegtu šo mērķi, no senķīniešu valodas uz latviešu valodu tika pārtulkotas tās teksta daļas, kurās tiek pieminēta dzīves un nāves filozofija. Džuandzi uzskati par nāvi krasi atšķiras no sabiedrībā pieņemtajiem, un tieši tāpēc tos pētīt ir vissaistošāk. Viņa uzskati ir radikāli, ar provokatīvu redzējumu, kas liek cilvēkiem pārvērtēt visfundamentālākos uzskatus un vērtības. Džuandzi uzskatīja, ka, lai “brīvi un viegli” klejotu pa pasauli, ir nepieciešams nomainīt attieksmi, ar kuru cilvēki skatās uz to, jo pēc filozofa domām, lielākā daļa, ja ne pat visas no cilvēku ciešanām, ir pašu radītas. Bakalaura darbs sastāv no 3 daļām, 10 nodaļām un 3 apakšnodaļām. Darba 1. daļā aprakstīta attieksme pret nāvi konfūcismā un daoismā, “Džuandzi” autora personība, darba struktūra un izcelsme. Darba 2. daļā ir izpētītas filozofa domas par doto tēmu “Džuandzi” nodaļās un pārtulkotas tās daļas, kurās atklājas filozofa Džuandzi attieksme pret nāvi. 3. daļā ir izpētītas citas Džuandzi idejas, kas ir saistītas ar nāvi – emociju problēmas, “lietu” transformācija, “sēdēšanu un aizmiršanu”. Darba apjoms ir 42 lpp.
dc.description.abstractThe title of this thesis is “Death and transformation in the philosophy of Zhuangzi” and it is devoted to research Zhuangzi, one of the most famous Daoist philosophers, and his thoughts on death and transformation. The aim of this work, based on the available material, is to research Zhuangzi's point of view on what happens after a person does not show any signs of life and how people should react to death. There is not much information on the philosophers life, but he is considered the author behind the ideas of the text “Zhuangzi”. In “Zhuangzi” there are several stories, in which it is possible to observe the philosophers view on life, death and transformation. The topic of death and transformation is especially pressing, Zhuangzi often speaks about relativity and tries to go out from space, time frame and society restrictions, hierarchical system. During the research Zhuangzi's point of view was compared to Confucianists, Buddhists and Daoists and their commonly accepted reaction to death. Zhuangzi’s point of view on the acceptance of his own death, death of others and “premature death” was researched. To achieve the aim of the work , the parts of “Zhuangzi” where one could observe philosophers point of view, were translated from traditional Chinese texts to Latvian. Zhuangzi’s point of view is completely different from what is considered “normal” in society. His views are quite radical and provocative and force readers to revalue even the most fundamental and basic opinions and values. The philosopher thinks that in order to achieve “easy and free wandering” one must change one’s attitude, because most of the problems, if not all, that people face, are self-made. The work consists of three parts, ten sections and three subsections. The first part is devoted to getting to know more about Confucianism and Daoism attitude towards death, the philosopher himself and his work. The second part is devoted to analysing and translating those parts of “Zhuangzi” where one can observe philosophers point of view on death.The third part is devoted to analyzing other death related ideas such as emotion issues, transformation of things, and “sitting in oblivion”. The total amount of the work is 42 pages.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectĀzijas studijas
dc.subjectDžuandzi
dc.subjectfilozofija
dc.subjectnāve
dc.subjecttransformācija
dc.subjectdzīve
dc.titleNāve un transformācija Džuandzi filozofijā
dc.title.alternativeDeath and Transformation in the Philosophy of Zhuangzi
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record