Pusaudžu kibermobinga pieredzes, uztvertās vecāku pārraudzības internetā un pašcieņas saistība
Autor
Virse, Gundega
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Damberga, Ilze
Datum
2016Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kibermobings mūsdienu sabiedrībā ir kļuvis par nopietnu problēmu, īpaši pusaudžu vidū. Problēma ir ārkārtīgi aktuāla, jo kibermobinga procesi norit slēpti un nodara ne tikai psiholoģisku un emocionālu kaitējumu, bet arī var būt par iemelsu longitudinālām sekām upurim. Šī pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv statistiski nozīmīgas saistības starp pusaudžu kibermobinga pieredzi, pašcieņu un uztverto vecāku pārraudzību internetā meiteņu grupā, zēnu grupā un visā izlasē, kā arī vai pastāv atšķirības starp meiteņu (n=52) un zēnu (n=51) kibermobinga pieredzes izteiktību, pašcieņu un uztverto vecāku pārraudzību. Pētījumā piedalījās 103 pusaudži vecumā no 12 līdz 15 gadiem (M = 13,4, SD = 0,62). Tika noskaidrots, ka pastāv vairākas saistības starp mainīgajiem, taču ciešākā korelācija ir starp kibermobinga pieredzes skalām, kas norāda uz to, ka kibermobinga upuri nereti ir arī kibermobinga agresori. Arīdzan atklāts, ka šajā izlasē zems pašcieņas līmenis saistīts gan ar kibermobinga viktimizāciju, gan ar kibermobinga agresiju. Pastāv nozīmīgas korelācijas starp kibermobinga agresiju gan ar uztverto vecāku pārraudzību, gan ar attieksmi pret vecāku pārraudzību. Statistiski nozīmīgas atšķirības starp rezultātiem meiteņu un zēnu grupā netika atklātas. Pētījuma ietvaros tika veiksmīgi adaptēta Eiropas kibermobinga intervences projekta aptauja (Del Rey et al., 2015) un izveidota Uztvertās vecāku pārraudzības internetā aptauja. Cyberbullying has become a serious problem in today's society, especially between adolescents. This problem is extremely timely because of its covert nature and causing of psychological and emotional damage to the victim, but it can also cause longitudinal harm. The goal of this study was to find out what statistically significant correlations between the cyberbullying-experience, self-esteem and the perceived parental monitoring on the internet there are in the girls group (n=52), the boys group (n=51) and the whole study sample, as well as if there are any diferences between the boys’ and the girls’ group. 103 adolescents in the age from 12 to 15 (M = 13,4, SD = 0,62) took part in the study. The results of the study revealed many correlations between the variables, though the strongest was between the cyberbullying-experience subscales, which shows that cyberbullys often are victims as well. In this study sample low self-esteem is associated with cyberbullying victimization, as well as cyberbullying aggression. There are significant correlations between cyberbullying aggression, the perceived parental monitoring, as well as with the attitude against parental monitoring. There were no statistically significant diferences between the results in the boys’ and the girls’ group. During this study the and the The European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire (Del Rey et al., 2015) was successfully translated to Latvian and the Perceived Parental Internet Monitoring in Adolescents Questionnaire was invented.