Akadēmiskās pašregulācijas saistība ar pusaudžu personības iezīmēm un vecāku audzināšanas stiliem
Autor
Iliško, Judīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Damberga, Ilze
Datum
2016Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Maģistra darba pētījuma mērķis bija noskaidrot, kāda saistība pastāv starp pusaudžu pašnovērtēto akadēmisko pašregulāciju, vecāku audzināšanas stiliem un pusaudžu personības iezīmēm, kā arī, vai pastāv dzimuma atšķirības starp pusaudžu pašnovērtēto akadēmisko pašregulāciju, vecāku audzināšanas stiliem un personības iezīmēm, un, cik lielā mērā pusaudžu personības iezīmes un vecāku audzināšanas stili prognozē pusaudžu akadēmisko pašregulāciju. Pētījumā piedalījās 225 7.-8.klašu skolēni no vienas vispārizglītojošās skolas. Pētījuma dalībnieki ir vecumā no 12 – 15 gadiem (M=13,88, SD=0,71), no tiem 125 (55%) meitenes un 100 (45%) zēni, kuri tiešsaistē atbildēja uz aptaujas jautājumiem un novērtēja savu akadēmisko pašregulāciju, personības iezīmes un savu vecāku audzināšanas stilu. Pētījumā tika izmantota Akadēmiskās pašregulācijas aptauja (Academic Self-Regulation Questionnaire/SRQ-A; Ryan & Connel, 1989) un Lielā Piecinieka personības iezīmju īsā aptauja (Big Five Personality Short Questionnaire /BFPTSQ; Morizot, 2014), kuras adaptējusi J. Iliško 2016. gadā, šī pētījuma nolūkos; Vecāku audzināšanas stila aptauju (Parental Authority Questionnaire /PAQ; Buri, J.R., 1991), kuru Latvijā adaptējusi L. Dāldere (Dāldere, 2002). Pētījumā tika noskaidrots, ka pastāv statistiski nozīmīgas saistības starp akadēmisko pašregulāciju un vecāku audzināšanas stiliem, kā arī personības iezīmēm kopumā. Iekšēji motivēto pašregulāciju būtiski prognozē autoritatīvais audzināšanas stils un atvērtības un apzinīguma iezīme personībā. Savukārt ārējo akadēmisko pašregulāciju paredz autoritārais audzināšanas stils, atvērtība un neirotisms. Personības iezīmes, kas paredz akadēmisko pašregulāciju kopumā ir atvērtība un apzinīgums. The aim of the research of Master paper was to examine the association among the academic self-evaluated self-regulation of adolescents, parental styles and personal traits of adolescents, as well as if there are sex differences among the academic self-evaluated self-regulation of adolescents, parental styles and personal traits of adolescents; and to what extent the personal traits of adolescents and parental styles foresee the academic self-regulation of adolescents. The research sample was 225 students of forms 7 and 8 from one comprehensive school. The research sample is aged between 12 and 15 years (M=13.88, SD=0.71), from which there were 125 (55%) girls and 100 (45%) boys who responded to an online questionnaire and evaluated their academic self-regulation, personal traits and parental styles of their parents. The Academic Self-regulation questionnaire (Academic Self-Regulation Questionnaire/SRQ-A; Ryan & Connel, 1989) and Big Five Personality Short questionnaire (Big Five Personality Short Questionnaire /BFPTSQ; Morizot, 2014) were applied in the research and adapted by J.Ilisko in 2016. For the purpose of this research Parental Authority questionnaire (Parental Authority Questionnaire /PAQ; Buri, J. R., 1991) adapted by L.Daldere (Daldere, 2002) was applied. It was clarified in the research that statistically significant association exists between the academic self-regulation and parental styles, as well as personal traits in general. Intrinsic self-regulation is significantly foreseen by authoritative parental style and traits of openness and conscientiousness in personality. However, the external academic self-regulation is foreseen by authoritarian parental style, openness and neuroticism. The personal traits that foresee the academic self-regulation in general are openness and conscientiousness.