Nil de nihilo fit princips izmeklētāja atbildībā kriminālprocesā
Autor
Brence, Kristiāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Strada-Rozenberga, Kristīne
Datum
2016Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Izmeklētāja atbildība ir kriminālprocesa rezultāts – ja izmeklētājs, kriminālprocesu uzsākot, nepareizi rīkojas procesuālās darbībās, pierādījumu izņemšanā vai noskaidrošanā, tas var būtiski ietekmēt pierādījumu pieļaujamību kriminālprocesā un novest pie kriminālprocesa izbeigšanas pierādījumu trūkuma dēļ. (nil de nihilo fit princips- tulk. no latīņu val. no nekā nekas nerodas) Tas pārkāpj LR Satversmes 92.pantu - ikvienam ir tiesības uz taisnīgu tiesu un atbilstīgu nodarītā atlīdzinājumu. Jēdziens “izmeklētājs” kriminālprocesa izpratnē kādreiz bijis profesija, laika gaitā šis jēdziens no likuma izņemts, šobrīd Kriminālprocesa likums pieļauj izmeklēšanas darbības vienā kriminālprocesā veikt vairākām izmeklēšanas iestāžu amatpersonām, tostarp valsts policijas jaunākajam inspektoram. Autore darbā analizē vēsturisko un aktuālo likuma regulējumu un secina, ka likuma regulējums būtu jāmaina attiecībā uz izmeklētāja profesionālo kvalifikāciju, atbildību un jāpaplašina viņa pilnvaras. A result of a criminal procedure is the investigator's responsibility – if he acts improperly when determining or collecting evidence at the beginning of a criminal procedure; this can have a considerable effect on the admissibility of evidence in cause, when to be ceased due to lack of evidence. (the Nil de nihilo fit principle, Latin for "Nothing comes from nothing") This violates the provisions of clause 92 of the Constitution of the Republic of Latvia - everyone has the right to defend his lawful interests in a fair court and the right to commensurate compensation. The term "investigator" over time was excluded from the Criminal Procedure Law. At the moment, this law allows the performance of investigative actions within the boundaries of one criminal procedure by several officers of investigative institutions, including junior inspectors of the State Police. The author analyses the historical and current legislative environment and infers that the legislative environment is in need of amendments pertaining to the professional qualification, responsibility and broader powers of an investigator.