Autovadītāju gaidīšanas laiks un tā saistība ar personības iezīmēm augsta un zema sociālā statusa frustrācijas avota situācijā.
Author
Vasiļevskis, Kārlis
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Agresīvas braukšanas uzvedība ir pasaulē plaši izplatīta parādība, plaši pētīta psiholoģijas un starpdisciplinārās nozarēs. Ir būtiski pētīt agresīvas braukšanas uzvedības izpausmes, tās iemeslus un iespējamos kavējošos agresīvās braukšanas uzvedības apstākļus, lai varētu izprast agresīvas braukšanas uzvedības cēloņsakarības un uzvedību ietekmējošus apstākļus . Šī pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības starp autovadītāju gaidīšanas laiku un tā sakarības ar autovadītāju personības iezīmēm atšķirīga frustrācijas izraisītāja sociālā statusa situācijās. Eksperimenta 54 dalībniekiem (vīrieši n=17 bija un sievietes n=37) tika prezentētas videosimulācijas ar noteiktu ceļu satiksmes situāciju, kurā redzams, kā autovadītājiem krustojumā priekšā stāvošais spēkrats aizšķērso ceļu, neuzsākot kustību krustojumā iedegoties zaļajam gaismas signālam – tika mērīts respondentu gaidīšanas laiks līdz brīdim, kad respondenti šādā situācijā izmantotu auto skaņas signālu; pēc tam tika aizpildīta Latvijas Personības Aptauja (LPA). Rezultāti apstiprināja sociālā statusa, dzimuma un zināmā mērā neirotisma, ekstraversijas un godīguma personības iezīmju saistību ar agresīvas braukšanas uzvedības izpausmēm. Agressive driving behaviour is a commonly known phenomena around the world and is one of the most extensively researched, due to its particulary high risks and contribution to traffic accidents and, eventualy, victims. To get a better understanding of aggressive driving behavour and its causality, it is of utmost importance to accordingly define the representations of aggresive driving behavior and general motives behind such behaviour. The main aim of this study was to partially replicate the study by Doob and Gross, where the source of frustration’s social status played a general role in the process of agressive driving behaviour inhibition in frustrated drivers with added Five-Factor Model personality inventory in order to explore the boundaries between status and personality. 54 participants, 17 of whom were men and 37 were women, were presented with the a road traffic video simulation. They were afterwards asked to fill the Latvian Personality Inventory (Latvijas Personības Aptauja). Our results supported the predictive utility of social status, gender, and on some level neurotism, extraversion and honesty for predicting aggressive driving behavior manifestations.