• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Audzināšanas tradīcijas japāņu un latviešu tautas pedagoģijā

Thumbnail
View/Open
299-55694-Grehova_Darja_dg10014.pdf (2.344Mb)
Author
Grehova, Darja
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikute, Elita
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba Audzināšanas tradīcijas latviešu un japāņu tautas pedagoģijā mērķis bija izpētīt audzināšanas tradīcijas latviešu un japāņu tautas pedagoģijā un veikt to salīdzinošo analīzi. Maģistra darbā ir divas nodaļas. Pirmajā nodaļā raksturota tautas pedagoģija kā audzināšanas avots, analizēta tautas pedagoģijas būtība un tās atziņu aktualitāte, dots audzināšanas tradīciju teorētiskais skaidrojums, kā arī izvērtēta tautas mutvārdu daiļrade kā tautas gudrību glabātāja. Otrajā nodaļā veiktā pētījuma ietvaros tika analizētas audzināšanas tradīcijas latviešu un japāņu tautas kultūrā, kā arī salīdzinātas kopīgās un atšķirīgās tradīcijas. Maģistra darbā tika secināts, ka japāņu un latviešu audzināšanas tradīcijas ir līdzīgas. Tautas pedagoģijas avotos lielākoties saskatami tādi audzināšanas aspekti kā tikumiskā audzināšana un darbaudzināšana.
 
The aim of the master`s thesis Educational traditions in japanese and latvian folk pedagogy was to explore educational traditions in japanese and latvian folk pedagogy and to make comparative analysis. The master`s thesis consists of two sections. The first section describes the essence of the folk pedagogy as the educational source, there was analyzed the essence of folk pedagogy and importance of it`s conclusions, was given theoretical explanation of educational traditions, and also was evaluated oral folk art as guardian of folk wisdom. There was made a research in the second section which has an analysis of latvian and japanese educational traditions in folk pedagogy, and also comparison of similar and differing traditions. In the master`s thesis was concluded that japanese and latvian educational traditions are similar and that in the sources of folk pedagogy mainly is finded moral educational aspects and aspects of labour education.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/34058
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV