• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ārējo ekonomisko pārstāvniecību ietekme uz Latvijas eksportu

Thumbnail
View/Open
303-55441-Zolotare_Anastasija_az11101.pdf (1.794Mb)
Author
Zolotare, Anastasija
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Gulbe, Māra
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Sadarbības attiecību dibināšana ārvalstīs, ko dēvē par internacionalizāciju, stiprina izaugsmi, uzlabo konkurētspēju un atbalsta ilgtspēju uzņēmumā. Tas ir liels un sarežģīts solis lielākai daļai mazu ražotāju. Lai palīdzētu uzņēmumiem pārvarēt grūtības, daudzās pasaules valstīs tiek izstrādātas atbalsta programmas. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras un tās ārvalstu pārstāvniecību darbības rezultāti nekad netika pētīti. Darba mērķis ir ar ekonometriskām metodēm novērtēt ārvalstu ekonomisko pārstāvniecību ietekmi uz Latvijas eksportu. Pētījumā iegūtie Latvijas eksportu ietekmējošo faktoru novērtējumu rezultāti nav stabili un ir interpretējami ar piesardzību. Modeļi, kuros tika novērots statistiski nozīmīgs efekts, nosaka no 61% līdz 218% lielāku eksportu uz valstīm, kur ir izveidotas pārstāvniecības. Tāpat tika secināts, ka diferencētiem produktiem efekts ir lielāks.
 
Establishment of cooperation relations, which is usually referred to as internationalisation, reinforces growth, enhances competitiveness and supports the sustainability of the company. It is a big and complicated step for the majority of small producers. In order to help the enterprises in overcoming these difficulties, support programmes are being developed around the world. Surprisingly the performance of The Investment and Development Agency of Latvia and of its foreign representatives has never been studied before. The aim of thesis is to estimate the influence of foreign economic representative offices on Latvia's exports using econometric techniques. The results obtained are not stable and should be interpreted with caution. When the estimated coefficient is statistically significant, models predict from 61% to 218% higher exports to the countries where the representative offices are established. Similarly, it has been discovered that the effect is larger for the differentiated goods.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/34153
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [9009]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV