• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Apģērba dizaina iespējas jauniešu identitātes veidošanās procesā profesionālās izglītības iestādēs

Thumbnail
View/Open
299-56003-Boze-Irbe_Elina_eb06047.pdf (2.079Mb)
Author
Bože-Irbe, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stramkale, Ligita
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba mērķis ir teorētiski un empīriski izpētīt apģērba dizaina studiju profesionālā izglītības iestādēs iespējas jauniešu identitātes veidošanās procesā. Izvirzīta pētījuma hipotēze - apģērbu dizains profesionālās izglītības iestādēs veicina jauniešu identitātes veidošanos, ja jaunietim ir interese par modi un apģērbu dizainu, ja jaunietis ir motivēts iesaistīties studiju procesā un apgūt izglītības programmu, ja jaunietim savs ikdienas apģērbs ir būtisks. Lai pētījuma hipotēzi apstiprinātu, tika analizēta teorētiskās literatūra par apģērbu dizainu un tā būtību, par apģērbu kā jauniešu identitātes veidotāju un paudēju, raksturots jauniešu vecumposms un jauniešu identitātes veidošanās process, kā arī analizēta apģērbu dizaina specialitātes studiju programma. Pētījuma empīriskā daļā, kā pētīšanas metodes ir izmantotas anketaptauja un daļēji strukturēta intervija, kur pēc rezultātu iegūšanas, tika veikti secinājumi, pamatojoties uz pētījuma rezultātu analīzes sasaisti ar pētījumā izvirzīto hipotēzi. Atslēgvārdi: jaunieši, identitāte, apģērbu dizains, profesionālās izglītības iestādes, identitātes veidošanās process.
 
The aim of this master’s paper is to make theoretical and empirical study of the clothing design programmes influence to identity formation process of the young persons in professional educational institutions. The hypothesis of the study states that clothing design programs in professional education institutions contribute to formation of young person`s identity if the young person is interested in fashion and clothing design, is motivated to engage him/herself in the process of studies and master the educational program, and if the young person finds his/her everyday clothing important. In order to confirm the hypothesis of the study, author reviews the theoretical literature about the clothing design and the nature of it, clothing as a tool to give form and reflect the identity of young persons. Author also gives description of the age group, the process of the identity formation process and analyses educational study programs of the clothing design. In the empirical part of the paper, author uses survey and semi-structured interviews as research methods and makes conclusions based on the analysis of research results in conjunction with the hypothesis of the study paper. Keywords: young people, identity, clothing design, professional educational institutions, identity formation process.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/34445
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV