Klasikas iestudējumi Oļģerta Krodera režijā: teksts un tā interpretācija
Author
Lēvalde, Vēsma
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kalnačs, Benedikts
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Promocijas darbā pētīta teksta nozīme iestudējuma koncepcijas īstenošanā, balstoties uz režisora Oļģerta Krodera iestudētajiem literatūras klasikas darbiem. O. Krodera radošā darbība analizēta hronoloģiski secīgos četros periodos, kurus lielā mērānosaka katrā periodā iestudētā V. Šekspīra traģēdija „Hamlets”. Kopumā analizēti 12 iestudējumi, fiksējot laikmeta refleksijas katra iestudējuma vēstījumā un pieņemot „Hamletu” kā atskaites punktu. Teksts pētījumā analizēts no hermeneitikas pozīcijām kā lingvistiski izteikts vēstī jums. Vienlaikus ņemts vērā jēdziena „teksts” kulturoloģiskais aspekts, kas iestudējuma vēstījuma atklāsmē par vienlīdz svarīgiem atzīst visus estētikas objektus. Pētījuma gaitā atklāta lingvistiskā teksta interpretācijas nozīme iestudējuma laikmetīga vēstījuma konstruēšanā, kā arī Oļģerta Krodera personības un viņa radošās laboratorijas kontekstuālā nozīme. Atslēgas vārdi: Kroders, klasika, teksts, interpretācija, adaptācija,psiholoģiskais teātris, hermeneitika, „Hamlets”, refleksijas The aim of the doctoral thesis is to pay attention to the significance of text in staging concepts of the director Oļģerts Kroders in his interpretations of literary classics. Kroders` creative work is chronologically subdivided into four periods, to a great extent determined by his several consecutive interpretations of William Shakespeare`s tragedy “Hamlet”. Overall, there are twelve different stage productions touched upon, with an emphasis on the reflection of social contexts in each production, and assuming th at “Hamlet” serves as a reference point for director’s ideas in each particular period. In the research, text is dealt with from a hermeneutic position, as a linguistically expressed message. At the same time the concept “text” has been taken into consideration from the perspective of cu lture studies, thus recognizing all aesthetic objects as equally important in the narrative context of stage production. The thesis demonstrates the importance of the linguistic inter pretation of literary text in the construction of stage narratives, as well as contextualizes director`s work and focuses on the overall impact of his creative laboratory. Keywords: Kroders, Classics, Text, Interpretation, Adaptation, Psychological approach, Hermeneutics, „Hamlet”, Reflection