6-7 gadu vecu bērnu vērtībaudzināšana rotaļu darbībā
Author
Fomina, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rutka, Lūcija
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalikācijas darba tēma „6 - 7 gadu vecu bērnu vērtībaudzināšana rotaļu darbībā”. Pētījuma aktualitāti noteica sabiedrībā vērojamā tikumiskā krīze un apziņa par pirmsskolas izglītības svarīgo lomu bērnu vērtībizglītībā . Pētījuma mērķis ir teorētiski un praktiski pētīt 6-7 gadu vecuma bērnu vērtību veidošanos rotaļu darbībā. Pētījums sastāv no 2 daļām – teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā sniegts vecākā pirmsskolas vecuma bērnu vispārējās attīstības raksturojums, izpētīta tikumiskās audzināšanas un vērtībizglītības būtība, analizētas rotaļu darbības izmantošanas iespējas vērtībaudzināšanā. Empīriskā pētījuma daļā aprakstītas pētījuma metodes un pētījuma norises gaita – bērnu vecāku aptauja, bērnu pedagoģiskā novērošana, vērojumu rezultātu salīdzināšana, kā arī iegūto rezultātu analīze. Pētījuma gaitā izstrādāta un īstenota „Rotaļu darbību kopa tikumisko vērtību apguves veicināšanai”. Pirms un pēc rotaļu darbību īstenošanas tika veikta katra bērna novērošana brīvajā laikā, rotaļnodarbībās un rotaļu darbībās. Apkopojot pētījuma rezultātus saskaņā ar novērošanas datiem, pēc mērķtiecīgi organizētas rotaļu darbības, var secināt, ka bērnu vērtībaudzināšanā ir vērojamas pozitīvas izmaiņas. Pētījumā iegūtie rezultāti apliecina mērķtiecīgi plānotas, sadzīves situācijai tuvinātas un bērnu vajadzībām un interesēm atbilstošas rotaļu darbības veicina bērnu vērtību veidošanos. Rotaļu darbībā pausto vērtību pārrunāšana un analīze un to turpmāka prezentēšana radošā darbībā sekmē bērnu vērtībaudzināšanu. Document of Qualification is focused on the topic of nurturing and educating 6-7 year old children through play activities. The relevance of research was highlighted by the ethical crisis observed in broader society, as well as the high importance of pre-school eduction in instilling children’s values. This project’s goal was to conduct both empirical and theoretical research of methods and their impact in developing ethical values in children aged 6-7 through play activities. The research consists of two parts, theoretical and emricial. The theoretical part includes characteristics of the overall development description for the eldest age group, analysis of nurturing ethics and values, assessment of ways in which play activities can be used in developing ethical values. Empirical part of the project describes methodology and the research process, such as parents survey, pedogocial observation of children, comparison of observations, as well as the analysis of results. This lead to development and implementation of play activity set that promotes nurturing of ethical values. Each child was individually observed in his/ her free-time (e.g. through specific class-room tasks and free activities) before and after exposure to the developed play activity set. Summary of collected data shows clear positive improvement in nurturing ethcial values in children. Results of the study also support a view that a thoughtfully planned play activities that are life-like and matched to children’s needs and interests, enhances the development of ethical values in children. It is also clear that discussion, analysis and repeated exposure to values taught through play activity contribute to nurturing of children’s values.