Pusaudžu lasītprasmes veicināšana matemātikas stundās
Autor
Dāvidsone, Edīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Andersone, Rudīte
Datum
2017Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētījuma mērķis ir izpētīt pusaudžu lasītprasmes veicināšanas paņēmienus matemātikas stundās. Šī mērķa sasniegšanai tiek analizēta pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra, anketēti matemātikas skolotāji, veikts pedagoģiskais novērojums un izmēģinājuma darbība, kā arī izmantotas matemātiskās statistikas metodes. Pētījuma rezultātā novērota saistība starp skolēnu sekmēm matemātikā un lasītprasmi, kas tiek novērtēta kā vidēja. Lasītprasmes veicināšanas paņēmieni tiek izmantoti bieži, taču skolotāji izvēlas matemātikas mācību praksē vairāk pazīstamus paņēmienus. Pētījuma gaitā tika aprobēti lasītprasmes veicināšanas paņēmieni, ar ko skolotāji var papildināt savu izmantoto paņēmienu klāstu: Z-G-U, konspektēšana, jēdzienu apguve un vienādojuma vai grafa sastādīšana atbilstošu uzdevuma nosacījumiem. The study explores adolescent literacy development in mathematics lessons. The following methods were used in the study: examination of relevant pedagogical and psychological literature, pedagogical observation, trial operation, mathematics teachers' survey, as well as statistical method. The results indicate a relationship between students' mathematics proficiency and literacy, which is rated as fair. Teachers often use literacy development techniques, but their selection is limited to the techniques that are better known in mathematics teaching practice. Some literacy development techniques were tested, which teachers can add to their range of techniques: K-W-L; parallel notes; math vocabulary development; and creating an equation or a graph corresponding the text.