Problēmas skolēnu zinātniski pētniecisko darbu informātikā izstrādes procesā
Author
Rozītis, Reinis
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kiseļova, Rita
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbā aprakstītā pētījuma mērķis ir diagnosticēt ar zinātniski pētnieciskā darba informātikā izstrādi saistītās problēmas. Kvalitatīvā pētījuma dizains ir fenomenoloģija. Pētījumam izmantoto datu ieguves metode ir intervija. Pētījuma izlase ir ģimnāziju un vidusskolu astoņi informātikas skolotāji – skolēnu zinātniski pētniecisko darbu informātikā vadītāji, kuru audzēkņi par saviem zinātniski pētnieciskajiem darbiem informātikā laika posmā no 2009. līdz 2017. gadam tikuši godalgoti Latvijas valsts mēroga vai starptautiskos skolēnu zinātniski pētniecisko darbu konkursos. Pētījumā noskaidrots, ka specifiskās ar ZPD informātikā izveidi saistītās problēmas informātikas skolotāju skatījumā ir skolēnu priekšzināšanu trūkums programmēšanā, kas ir vissarežģītāk atrisināmā problēma un traucē veikt kvalitatīvus, tematiski daudzveidīgus un aktuālus pētījumus, kā arī aktuālās teorētiskās literatūras latviešu valodā, konsekventas zinātniskās terminoloģijas latviešu valodā, ar novitātēm informātikā saistītu zināšanu trūkums, informātikas kā mācību priekšmeta minimālā saistība ar ZPD informātikā saturu, informātikas īpatsvara noteikšana mutlidisciplināros pētījumos. The purpose of the research is to identify problems in the development process of pupils’ research papers in informatics. The design of the qualitative research is phenomenology. The research method applied to collect data is interview. The research sample is eight informatics teachers who teach at grammar and secondary schools and have been the advisers of the research papers in informatics to the pupils who were awarded a prize for their research papers in the national or international competitions of pupils’ research papers from 2009 to 2017. In the Bachelor thesis, it is concluded that the specific problems in the development process of pupils’ research papers are a lack of pupils’ prior knowledge in informatics that is the most complicated issue to solve, hindering from carrying out qualitative, thematicallydiverse and topical studies; a lack of secondary sources in Latvian and a consistent scientific terminology in Latvian, and the knowledge of the latest developments in informatics; a weak link between informatics as a school subject and the content of research papers in informatics; the identification of the proportion of informatics in multi-disciplinary studies.