Kawaii: Japānas populārā kultūra un maigā vara
Автор
Pahomovs, Dmitrijs
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Taivāns, Leons
Дата
2017Metadata
Показать полную информациюАннотации
Šī bakalaura darba tema ir “Kawaii: Japānas populāra kultūra un maigā vara”. Pēdējo 20 gadu laikā Japānai tiek piešķirts maigās supervaras statuss. Tās uztvere kā seno tradīciju, augstās estētikas, amatniecības un budisma zemes tiek aizstātas ar košām ilustrācijām, kas attēlo Japānas sabiedrību kā ultra modernu patērētāju sabiedrību, kas askētiskiem budistu dārziem dod priekšroku dzīvei virtuālajā realitātē, haikas poēzijas vietā lasa grafiskās noveles manga (漫画 = manga, turpmāk tekstā: manga), Kabuki (歌舞伎 - kabuki) un No (能 - nou) teātrus aizvieto ar animācijas filmām. Arvien vairāk gan Japānas populārā kultūra, gan tās maigā vara asociējas tieši ar Kawaii vizuālo kultūru. Šīs izmaiņas Japānas brendā ietekmē ne tikai priekšstatu par Japānu ārzemēs, bet visu kulturālo identitāti. Darba mērķis ir Kawaii fenomena izpēte Japānas populārās kultūras un maigās varas kontekstā. Darba galvenie jautājumi ir: Kāpēc Japānas populārā kutūra kļuva tik populāra? Cik orientāla ir Japānas populārā kultūra? Cik spēcīga ir Japānas maigā vara? Cik labi Japāna izmanto šo jaunatklāto resursu? Darba gaitā tika analizēti vairāki raksti par Japānas populārās kultūras elementiem: animācijas filmas anime ( アニメ- anime, turpmāk tekstā - anime), mangas un modes industrija, kā arī mūzika un juru-kjara talismanu (ゆるキャラ - yuru-kyara) kultūrā. Rezultātā autors nonāca pie secinājuma, ka Japānas maigās varas ietekme ir ierobežota, neskatoties uz tās lielajām iespējām ietekmēt uztveri par Japānas tēlu pasaulē. Politisko un sociālo iniciatīvu trūkuma fonā, populārā kultūrā netiek izmantota iekšējo problēmu risināšanai. Drīzāk ar pašreizējo populārās kultūras izmantošanu ārpolitikā un populārās kultūras produkcijas izplatīšanā ārzemēs, Japānas tēls kā kultūras krātuve tiek degradēts līdz kultūras patēriņa priekšmeta statusam. Bet šī politiska neaktivitāte palīdz Japānas populārai kultūrai saglabāt savu pievilcīgumu un “feinumu”. Title of this BA thesis is “KAWAII in JAPANESE POPULAR CULTURE and SOFT POWER”. During last 20 years Japan is considered to have become Soft Power Superpower. It's image of land filled with long-cherished traditions, aesthetics, excellent craftsmanship and spirituality is swapped with vivid illustrations of modern consumer society that prefers virtual reality to ascetic buddhist garden's temples, reads manga instead of haiku poetry and watches anime instead of attending traditional Kabuki plays. Japanese popular culture and foreign policies seem to become associated with kawaii visual culture. These changes in brend Japan seem to affect both Japan's cultural identity and how it is seen abroad. Goal of this thesis is to analyse kawaii phenomenon in Japanese popular culture and Japanese Soft Power. Main questions that author seeks to answer are: why Japanese popular culture did become so popular abroad? How oriental is it? How powerful is Japanese Soft Power? How effective is Japan in utilising this Power? Throughout this thesis author attempts to analyse various elements of Japanese popular culture: anime, manga, fashion, music and mascots. Thesis conclusion is as follows: despite its potential, Japanese Soft Power is underexploited in representing values of the japanese, as in problem-solving in Japan itself. It can be said, that the way Japanese government treats Soft Power and popular culture, it degrades image of Japan to an object of international consumption. But, at the same time political inactivity helps Japanese popular culture industries to retain their factor of “cool”.