Daudzveidīgo spēju teorija angļu valodas vārdu krājuma apguves veicināšanai 5. klasē
Автор
Glužina, Sandra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stavicka, Anna
Дата
2017Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarbā autore aplūko daudzveidīgo spēju teoriju angļu valodas vārdu krājuma apguves veicināšanai stundās pamatskolā. Angļu valodas vārdu krājuma apguve tiek uzskatīta par skolēnu galveno izaicinājumu. Ņemot vērā, ka katram skolēnam piemīt savs mācīšanās veids, ikviens izprot pasauli un uzlabo valodas prasmes savādāk, tika sagatavoti dažādi jauno vārdu prezentēšanas un praktizēšanas uzdevumi, kas balstīti uz daudzveidīgo spēju teoriju. Diplomdarba mērķis ir izpētīt, kā daudzveidīgo spēju teorija var tikt izmantota angļu valodas vārdu krājuma apguves veicināšanā 5.klasē. Lai sasniegtu Diplomdarbā izvirzīto mērķi, tika veikts teorētiskās literatūras apkopojums un, kā pētniecības metode, tika izmantots gadījuma pētījums vienā no Ogres vidusskolām. Pētījums izstrādāts ar šādām metodēm: anketas, autores personīgo novērojumu piezīmes un skolēnu pašnovērtējums. Ar pirmās anketas palīdzību tika noskaidrotas skolēnu daudzveidīgās spējas, lai plānotu turpmāko darbu. Pēc tam otrā anketa tika izmantota, lai iegūtu informāciju no skolotājām par daudzveidīgo spēju teorijas izmantošanu angļu valodas stundās un, lai, uzzinātu par lielākajiem izaicinājumiem vadot stundas. Vēlāk, autores personīgo novērojumu piezīmes tika izmantotas, lai noskaidrotu kā uzlabojās skolēnu vārdu krājuma apguve pēc sagatavotajiem un angļu valodas stundās izmantotajiem uzdevumiem, kas balstās uz daudzveidīgo spēju teoriju. Visbeidzot, ar skolēnu pašnovērtējuma veidlapas palīdzību tika izpētīts skolēnu pašnovērtējums par personīgajiem sasniegumiem apgūstot angļu valodas vārdu krājumu izmantojot īpaši sagatavotos uzdevumus. Pētījuma rezultāti apliecināja uzdevumu, kuri balstīti uz daudzveidīgo spēju teoriju, nozīmīgo ietekmi uz angļu valodas vārdu apguvi. Tika secināts, ka nav viennozīmīga veida, kādā daudzveidīgo spēju teorija var tikt integrēta vārdu krājuma mācīšanā angļu valodas stundās. Daudzveidīgo spēju teorijas iekļaušana angļu valodas stundās, izmantojot efektīvas un radošas mācīšanas pieejas, bagātina skolēnu vārdu krājumu. Atslēgas vārdi: daudzveidīgo spēju teorija, vārdu krājuma mācīšana, uzdevumi, kas balstīti uz daudzveidīgo spēju teoriju, pamatskola. The present Paper deals with multiple intelligences theory to facilitate the process of learning vocabulary in the English language classroom at elementary school level. The English vocabulary is viewed as a major challenge for learners of English. Considering that no one learns in the same way since everybody has their own way of understanding the world and improving their language performance, a variety of multiple intelligences-based activities were planned to introduce and practise the learned vocabulary. The aim of the Paper is to find out how multiple intelligences theory can be applied to enrich learners’ English vocabulary learning in Form 5. In order to achieve the aim, the theoretical literature review was conducted; Case Study as a research method in one of Ogre secondary schools was chosen. The data collection methods applied in the research framework were questionnaires, observation field notes and data from a self-evaluation test. The first questionnaire was applied to identify Form 5 learners’ multiple intelligences and plan the further work accordingly. The second questionnaire was used in order to obtain information from the teachers regarding the implementation of multiple intelligences in English lessons and to find out the details of the challenges when conducting lessons. Observation field notes were used to find out how pupils’ vocabulary learning improved after the designed and implemented multiple intelligences activities during the English lesson. The self-evaluation form has been conducted to explore learners’ personal progress of English vocabulary knowledge after the implemented multiple intelligences-based activities. The findings of the research confirmed the effectiveness of multiple intelligences-based activities to facilitate English vocabulary acquisition. The conclusion was drawn that there is no one definite way through which the multiple intelligences theory can be applied in teaching English vocabulary. Integration of multiple intelligences theory into vocabulary teaching enables learners to benefit from effective and creative approaches to teaching English. Keywords: multiple intelligences theory, teaching vocabulary, multiple intelligences based activities, elementary school.