• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes studentu noslēguma darbi / Faculty of Physics, Mathematics and Optometry - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pūļa efekta novērtējums bērniem ar dažādu lasītprasmi

Thumbnail
View/Open
304-58408-Graudina_Ginta_gg14003.pdf (1021.Kb)
Author
Graudiņa, Ginta
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Ikaunieks, Gatis
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs uzrakstīts latviešu valodā, datorsalikumā uz 32 lapām. Tas satur 18 attēlus, 2 tabulas, 3 formulas, 2 pielikumus un 31 atsauci uz literatūras avotiem. Darba mērķis: Novērtēt pūļa efekta saistību ar skolēnu lasīšanas spējām. Eksperimenta dalībnieki: Pētījumā piedalījās 54 dalībnieki, no tiem 39 dalībnieki vecumā no 8 – 19 (13,12 ± 4,05) gadiem, kas ir pētāmā grupa, bet 15 dalībnieki vecumā no 21 – 24 (22,9 ± 1,6 ) gadiem, kas ir kontrolgrupa. Izmantojot datorprogrammu, tika pārbaudīts pūļa efekts labajā un kreisajā redzes lauka pusē. Statistiski ticami var apgalvot, ka labajā redzes lauka pusē pūļa efekts ir mazāks nekā kreisajā redzes lauka pusē. Korelācijā ar lasīšanas ātrumu tiek konstatēts, ka, samazinoties pūļa efektam, palielinās lasīšanas ātrums.
 
The Bachelor work is written in the Latvian language by computer on 32 pages. It contains 18 images, 2 tables, 3 formula and 31 references to other literature sources. Research aim: To assess the crowding effect connection with children who has different reading skills. Research participants: The reasearch included 54 participants, of them 39 participants between the ages of 8-19 (13.12 ± 4.05) years, is the researched group, but 15 participants aged 21-24 (22.9 ± 1.6 ) years, is the control group. Using a computer program was examined the effect of the crowding on the right and left side of the visual field. Statistically significant can be argued that the right side of the visual field, the crowding effect is less, as the left side of the visual field. Correlation with the reading speed is found that decreasing the crowding effect increases the reading speed.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/37096
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (FMOF) / Bachelor's and Master's theses [2775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV