Literārais darbs kā pedagoģisks līdzeklis tikumisko vērtību izpratnes veidošanai vecākajā pirmsskolas vecumā
Author
Romane-Stepčenko, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Elīnas Romanes-Stepčenko bakalaura darbs “Literārais darbs kā pedagoģisks līdzeklis tikumisko vērtību izpratnes veidošanai vecākajā pirmsskolas vecumā” ir izstrādāts Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes studiju programmas “Skolotājs” apakšprogrammā “Pirmsskolas un sākumskolas skolotājs” darba vadītājas docentes Dr. paed. Ineses Freibergas vadībā laikā no 2014. gada oktobra līdz 2017. gada novembrim. Bakalaura darba mērķis ir izzināt literāro darbu izmantošanas pedagoģiskos nosacījumus tikumisko vērtību izpratnes veidošanai vecākajā pirmsskolas vecumā. Pamatojoties uz mērķi, ir izvirzīti šādi uzdevumi: analizēt teorētiskās atziņas par vērtību izpratnes veidošanos pirmsskolas vecumā un literāro darbu ietekmi uz to; noskaidrot un empīriski pārbaudīt literāro darbu ietekmi uz bērna attīstību un formulēt pedagoģiskos nosacījumus literāro darbu izmantošanai vērtību izpratnes veidošanai vecākajā pirmsskolas vecumā, ka arī izstrādāt secinājumus un priekšlikumus. Darbā izvirzītā hipotēze ir: literārais darbs kā pedagoģisks līdzeklis tikumisko vērtību veidošanā ir nozīmīgs tad, ja bērns izjūt emocionālu atsaucību (pārdzīvojumu) pret tekstā attēloto un viņam par to veidojas personiska jēga. Bakalaura darbs sastāv no 3 nodaļām un 10 apakšnodaļām, kurās ir 2 tabulas un 13 attēli. Pievienoti 3 pielikumi. Pētījumā ir piedalījušies 15 pirmsskolas izglītības iestādes “X” vecākā pirmsskolas vecuma bērni, kā arī visu desmit Ventspils pilsētas pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi (kopā 54 respondenti). Empīriskā pētījuma rezultāti apstiprina hipotēzi. Darbā ir izstrādāti secinājumi un priekšlikumi. Bakalaura darbs sastāv no 69 lapām. Literatūras un izmantoto avotu sarakstu veido 84 vienības latviešu, angļu un krievu valodā. Atslēgas vārdi: literārie darbi; personiskā jēga; tikumiskās vērtības; vecākais pirmsskolas vecums. Elinas Romanes-Stepchenko bachelor paper “Literary work as a pedagogical tool for the understanding of moral values in the oldest preschool age” has been developed by docent Dr. paed. Inese Freiberga from October 2014 to November 2017 in University of Latvia at Faculty of Education, Psychology and Art in program “Teacher” in subprogram “Preschool and Primary School teacher”. The aim of the bachelor paper is to find out the pedagogical conditions for the use of literary works for the understanding moral values in oldest preschool age. Based on this aim, the following tasks were set: to analyze theoretical knowledges about formation of understanding values in preschool age and literary work impact on it; to identify and practically test literary work influence on child development and to define pedagogical terms of literary work use to understand values in oldest preschool age; to develop conclusions and suggestions. The hypothesis of bachelor work is: literary work as a pedagogical tool to understanding moral values is important if child experiences emotional response (emotions) in the text displayed and child forms a personal meaning about the text. The bachelor paper contains 3 chapters and 10 subdivisions where are 13 pictures and 2 tables. There are added 3 attachments. The research is based on 15 oldest preschool age children at the Ventspils preschool education institution “X” and education teachers of all ten Ventspils preschool education institutions (54 respondents). Research results and conclusions confirm the hypothesis. In the paper is described conclusions and suggestions. Bachelor paper is written on 69 pages. The list of literature consists of 84 works by Latvian, English and Russian authors. Key words: literary works, moral values, oldest preschool age, personal meaning.