Show simple item record

dc.contributor.advisorRomenkova, Valentīna
dc.contributor.authorJansone, Gundega
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2017-12-16T02:02:17Z
dc.date.available2017-12-16T02:02:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.other61469
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/37487
dc.description.abstractKvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu „Bērna jautājumi kā izziņas aktivitātes veidošanas fenomens”. Darba tēmas izvēli noteica bērna izziņas aktivitātes veidošanas un veicināšanas jautājuma aktualitāte mūsdienu pirmsskolas izglītībā, jo tā ir viens no galvenajiem rādītājiem, kas raksturo vispusīgi attīstītu personu. Agrīnās bērnības vecumā (no 1 līdz 3 gadiem) izziņas aktivitāte izpaužās pirmo uzdoto jautājumu veidā: viņš jautā par to, kas viņu uztrauc un interesē, prasa pastāstīt vai palasīt par šo tēmu. Pētījuma mērķis ir noturēt jautājumu lomu bērna izziņas aktivitātes attīstības gaitā. Darbs sastāv no 2 daļām – teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā raksturots izziņas aktivitātes veidošanas un attīstības process agrīnās bērnības vecumā, analizējot tādu autoru pētījumus un darbus dotajā virzienā kā V. Avotiņš, A. Ļubļinska, D. Elkoņins u.c. Plaši pētīti izziņas aktivitātes veidošanas metodes un paņēmieni. Kvalifikācijas darbā tiek akcentēts 1 – 3 gadu vecuma posms, analizējot tam raksturīgas attīstības īpatnības. Darba praktiskajā daļā dots pētījuma metodoloģiskais pamatojums, pētāmās grupas raksturojums un pētījuma norises apraksts – vecāku anketēšana, bērnu vērošana un vērtēšana, bērnu vērojumu salīdzināšana, kā arī iegūto rezultātu analīze. Pētījuma gaitā vērtēts bērnu izziņas aktivitātes līmenis, kā arī īstenota programma, kuras saturu veidoja sešas tēmas dabaszinību jomā. Pētījuma rezultātu analīze ļauj izsekot izziņas aktivitātes līmeņa attīstības dinamiku: salīdzinot datus, kas bija iegūti empīriskā pētījuma sākumposmā un noslēgumā daļā, var droši runāt par tendenci tam paaugstināties. Var secināt, ka agrīnās bērnības vecuma bērnu izziņas aktivitātes veicināšana ar speciāli izveidotās programmas palīdzību ļauj sasniegt pozitīvos rezultātus. Bagātinot priekšmetiski attīstošo vidi, nodrošinot to ar dažādām pētīšanas iespējām un izmantojot bērna attīstību un saskarsmi sekmējošas radošās un didaktiskās spēles, ir iespējams veicināt agrīnās bērnības vecuma bērnu izziņas procesu. Atslēgas vārdi: IZZIŅAS DARBĪBA, AGRĪNA BĒRNĪBA, PIRMIE JAUTĀJUMI. Kvalifikācijas darba apjoms: 62 lapas, 13 attēli, 5 tabulas, 12 pielikumi. 31 literatūras avots, no tiem: 18 – latviešu valodā, 2 – angļu valodā, 11 – krievu valodā.
dc.description.abstractThe topic of qualification work is „Child questions as cognitive activity formation phenomenon”. The choice of the topic of work was determined by the importance of the issue of the development and promotion of child`s cognitive activity in modern pre-school education as one of the main indicators characterizing a well-developed person. Early childhood (from 1 to 3 years old) cognitive activity manifests itself in the form of the first questions asked: he asks who is concerned and interested or to tell or read about this topic. The aim of the research is to maintain the role of the questions in the development of the child's cognitive activity. The work consists of 2 parts - theoretical and practical. The theoretical part describes the process of cognitive activity creating and developing at early childhood by analyzing the authors' research and work in the given direction, such as V. Avotiņš, A. Ļubļinska, D. Elkonins, and others. The methods and techniques of cognitive activity development have been widely studied. The qualification paper emphasizes the age of 1-3 years, analyzing the peculiarities of its development. In the practical part of the paper, the methodological foundation of the research is given, the description of the group under study and the description of the study process - parental questionnaires, child observation and evaluation, comparison of child observation, and analysis of the obtained results. The study assessed the level of children`s cognitive activity, and implemented a program that comprised six themes in the field of natural sciences. The analysis of the research results allows to trace the development dynamics of the cognitive activity level: by comparing the data obtained during the initial and final part of the empirical study, one can safely speak of the tendency to increase it. It can be concluded that the promotion of early childhood cognitive activity by means of a specially designed program allows to achieve positive results. By enriching the subject-developing environment, providing it with various research opportunities and using children's development and communication and promoting creative and didactic games, it is possible to promote the process of cognition of early childhood. Keywords: COGNITIVE ACTIVITY, EARLY CHILDHOOD, FIRST QUESTIONS. The qualifying work is written on 62 pages, including 5 tables, 12 annexes, 13 pictures. 31 bibliographical sources, of which: 18 Latvian, 2 English and 11 - Russian.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectPedagoģija
dc.subjectIzziņas darbība
dc.subjectAgrīnā bērnība
dc.subjectPirmie jautājumi
dc.titleBērna jautājumi kā izziņas aktivitātes veidošanās fenomens
dc.title.alternativeChild questions as cognitive activity formation phenomenon
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record