5-6 gadīgu bērnu dziedātprasmju apguve muzikālās rotaļās
Autor
Vilnīte, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sīle, Maruta
Datum
2017Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Ierosinājums pētīt 5 – 6 gadīgu bērnu muzikalitāti un dziedātprasmi radās pedagoģiskajā darbā ar pirmsskolas bērniem, autorei – Ievai Vilnītei vadot bērnu vokālo ansambli „Ķipari” no 2006. gada. Strādājot ar bērniem, bieži radās jautājumi, uz kuriem līdz šim nebija iespējas atrast atbildes, jo darba pieredzē trūka zinātniskais pamatojums. Kvalifikācijas darba „5 – 6 gadīgu bērnu dziedātprasmju apguve muzikālās rotaļās” mērķis ir pētīt 5 – 6 gadīgu bērnu muzikalitātes attīstības iespējas saistībā ar dziedātprasmju apguvi muzikālās rotaļās. Kvalifikācijas darbs satur 42 lapas, 7 pielikumus, 60 literatūras avotus. Darba praktiskā daļa veikta Ērgļu pirmsskolas izglītības iestādē „Pienenīte”, bērnu vokālajā ansamblī „Ķipari”. Pētījuma rezultāti apkopoti, izanalizēti un attēloti 6 attēlos. Atslēgas vārdi: mūzika, muzikalitāte, dziedātprasme, dziedāšanas kvalitāte, ritma izjūta, emocionālā atsaucība. Pirmajā daļā analizēti teorētiskie avoti un atspoguļotas atziņas par muzikalitātes būtību, tās struktūru un attīstību, noskaidroti bērnu muzikalitātes rādītāji un pedagoģiskie paņēmieni 5 – 6 gadīgu bērnu muzikalitātes un dziedātprasmju apguvei. Otrajā daļā analizēts 5 – 6 gadīgu bērnu muzikalitātes attīstības un dziedātprasmes apguves līmenis atbilstoši izveidotajiem kritērijiem bērnu vokālā ansambļa „Ķipari” nodarbībās pirmsskolas izglītības iestādē „Pienenīte”. Pētījums veikts laika posmā no 2016.gada 5. septembra līdz 2017. gada 30. maijam. Teorētisko atziņu izmantošana un pētījumā gūto atziņu pārbaude darbā ar 5 – 6 gadīgiem pirmsskolas vecuma bērniem deva iespēju pārliecināties, ka atšķiras bērnu iedzimtie dotumi, muzikalitāte un saņemot pamudinājumu un stimulu muzikālai darbībai, var tikt sekmēta muzikālā attīstība. The idea to study the musicality and singing skills of children aged 5 to 6 years arose in pedagogical work with preschool children. Author Ieva Vilnīte is conductor of a children's vocal ensemble "Ķipari" since year 2006. When working with children, many questions remained unanswered due to a lack of scientific background. The aim of the qualification paper "The acquiring of singing skills of 5 – 6 years aged children through musical games" is to study the possibilities of musicality development of children aged 5 to 6 years through the acquisition of singing skills in musical activities. The qualification paper contains 42 pages, 7 attachments, 60 literature sources. The practical part of the paper was performed at Ērgļi pre-school educational institution "Pienenīte" and there were involved children from the vocal ensemble "Ķipari”. The results of the study are summarized, analyzed and presented in 6 pictures. Keywords: music, musicality, singing, singing quality, sense of rhythm, emotional responsiveness. The first part analyzes the theoretical sources and reflects on the essence of musicality, its structure and development, as well as the children's musicality indicators and pedagogical methods for acquiring musicality and singing skills of children aged 5-6 years. The second part analyzes the level of development of musicality and singing skills of children aged 5 – 6 years in accordance with the criteria established for the children's vocal ensemble "Ķipari" of the pre-school educational institution "Pienenīte". The study was conducted between 5th of September, 2016 and 30th of May, 2017. The use of theoretical knowledge and examination of the findings in the pedagogical work with children aged 5 to 6 years made it possible to ascertain that the inherent qualities of children and their musicality are different. Their musical development can be stimulated through the encouragement for musical activities.