Vecākā pirmsskolas vecuma mazākumtautību bērnu latviešu valodas apguve bilingvālās izglītības modelī pirmsskolā
Author
Jeļenska, Irina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Darba mērķis bija izpētīt bilingvālās izglītības iespējas mazākumtautību bērnu latviešu valodas apguves sekmēšanā. Pētījuma grupu veidoja 5 - 6 gadus veci bērni. Pētījuma laikā tika veikta teorētiskās literatūras analīze, pedagoģiska novērošana, praktiskais darbs ar bērniem, novērojuma un praktiska darba rezultātu apstrāde un analīze. Pētījuma hipotēze bija noformulēta sekojoši: bilingvālās izglītības modelis sekmē valodisko prasmju apguvi mazākumtautību bērniem tad, ja pedagogs rada emocionālu pedagoģisko un valodisko vidi un zina psiholoģiski pedagoģisko nosacījumos sekmīgai valodas apguvei. Rezultātā pētījuma hipotēze bija apstiprināta. Tika secināts, ka nozīmīgs ir otras valodas mācīšanas ilgums (cik reizes dienā, nedeļā un t.t. tā tiek mācīta bērnudarzā). Divu valodu vienlaicīgas apguves process un mehānisms neatšķiras no vienas valodas apguves procesa. Bērns mācās divas valodas tieši tāpat kā vienu. Ģimenē, uz ielas un bērnudārzā valodu var apgūt dabiski un neapzināti, ja skolotājs prot pasniegt kvalitatīvas stundas un sagatavos savas stundas atbilstoši standartam. Atslēgas vārdi: Bilingvisms, bilingvālā izglītība, vecākais pirmsskolas vecums, divvalodība, mazākumtautību bērni Latvijā. The research of bilingual education was made to promote the Latvian language of national minority children. The research group consist of ages 5 - 6 years old children. The theoretical literature was analyzed while the practical work with children was supervised and creating a treatment of results of a practical work and analysis. A hypothesis was formed creating a bilingual education model that promotes mastery of the national minority children’s knowledge of language. If a teacher creates an emotional connection to a pedagogical approach language atmosphere, has an understanding of psychological and pedagogical conditions, this can help push the success of mastering a language. As a result, the hypothesis was confirmed, the best approach to successfully learning a new language is time (how many times a day it is taught in the preschool). A process of learning two languages at the same time will result in the process not differing in being completely the same in both classes. A child studies two languages the same way as one. In a family household, on a street, or in kindergarten the language can be learned very naturally if a teacher is able to present qualified lessons and will prepare its lessons according to standards. Lock words: Bilingualism, bilingual education, senior-preschool age, children of national minorities in Latvia.