Mūzika kā līdzeklis 5-6 gadīgu bērnu intelektuālai attīstībai
Автор
Kapitanova, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Дата
2017Metadata
Показать полную информациюАннотации
Bakalaura darbs izstrādāts par tēmu “Mūzika kā līdzeklis 5 – 6 gadīgu bērnu intelektuālai attīstībai”. Pētījuma aktualitāti noteica tas, ka mūsdienās gan pedagogi, gan pirmsskolas vecuma bērnu vecāki nav informēti par mūzikas nozīmi bērna intelektuālajā attīstībā. Mūzika izglītības iestādes un mājās tiek izmantota arvien mazāk kā bērnu intelektuālo spēju veicinātājs. Pētījuma mērķis ir teorētiski un praktiski izpētīt mūzikas ietekmi uz 5 – 6 gadīgu bērnu intelektuālo spēju attīstību. Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā analizēti tādi jautājumi kā intelektuālo spēju attīstīšanu, bērna intelektuālo attīstību pirmskolas vecuma posmā. Bērnu muzikālās attīstības rosinātāji un audzinātāji, vecāku loma pirmsskolas vecuma bērna attīstībā un pedagoģiskajā izglītībā, mūzikas uztvere un tās attīstības īpatnības pirmskolā, bērnu intelektuālo spēju attīstība mūzikas nodarbībās. Skatot tādu autoru pētījumus dotajā virzienā kā I. Plotnieks, F. Galtons, Č. Spīrmans, D. Vekslers, H. Gārdners, Ž. Piažē, A. Vorobjovs, R. Ruperte, Ļubļinska u.c. Daudzi teorētiķi apgalvo, ka labākais intelektuālo spēju veicināšanas vecuma posms bērniem ir pirmsskolas vecuma posms, tas ir 5-6 gadi. Tāpēc pētījumā tiek izvēlēts šis vecuma posms. Darba pētījuma daļā aprakstīts pētījuma metodoloģiskais pamats, dots pētāmās grupas raksturojums un pētījuma norises apraksts, kurā aprakstīts praktiskā darbībā atainotas mūzikas izmantošanas iespējas pirmsskolas vecuma bērnu intelektuālās attīstības veicināšanai, tiek analizēti un apkopoti pētījuma rezultāti. Intervēti grupas un mūzikas pedagogi, kā arī iegūts un analizēts eksperta viedoklis. Aptaujāti vecāki. Apkopojot pētījuma rezultātus, saskaņā ar novērošanas kritērijiem un dotajiem uzdevumiem, ir vērojama pozitīva izaugsme bērnu intelektuālajās spējās. Tāpat ir vērojams progress bērna interesē, uzmanībā, atmiņā, iztēlē un mūzikālajās darbībās kopumā. Pētījumā iegūtie rezultāti ļauj secināt, ka mūzika ir līdzeklis bērna intelektuālās attīstības veicināšanā. Atslēgas vārdi: Mūzika, pedagoģiskais process, intelektuālā attīstība, pirmsskolas vecuma posms, atmiņa, iztēle, domāšana, dziedāšana, mūzikas nodarbība, bērnu intelektuālais līmenis. Bakalaura darba apjoms: Tekstā ir 78 lapas, ievietotas 10 tabulas, 9 attēli, ir iekļauti 49 literatūras un avotu nosaukumi literatūras un avotu sarakstā. Darbam pievienoti 9 pielikumi. The title of this Bachelor’s paper is „Music as an instrument for 5 – 6year old children intellectual development”. The topicality of the research was determined by the fact that today both pedagogues and parents of pre-school children are not aware of the importance of music in the child's intellectual development. Music in educational institutions and at home is being used less than the intellectual capacity of children.The aim of this paper is to theoretically and practically research how music influences 5 – 6 year old children and their intellectual development. The study consists of two parts - theoretical and practical.The theoretical part analyzes such issues as development of intellectual capability and intellectual development in children during pre-school. Examines what stimulates musical development in children, role of the parents in pre-school children development and education, perception of music and peculiarities in development during pre-school, development of children’s intellectual capabilities in music classes.Looking at the work of such authors in the direction that follows, such as I. Plotnieks, F. Galtons, C. Spirman, D. Veksler, H. Gardner, J. Piaget, A. Vorobjov, R. Ruperte, Ljublinska and others. Many theorists claim that the best age brainstorming session for children is at pre-school age, which is 5-6 years. Therefore, this age bracket is selected in the study. The research part describes the methodological basis of the research, describes the research group's description and description of the study process, which describes the possibilities of use of music shown in the practical work to promote the intellectual development of pre-school children, analyzes and summarizes the results of the research.Interviewed group and music teachers, as well as expert opinion were obtained and analyzed. Surveyed parents. Summarizing the results of the research, in accordance with the criteria of observation and given tasks, there is a positive growth in children's intellectual abilities. There is also progress in the interest, attention, memory, imagination and musical activities of the child as a whole. The results of the study suggest that music is a means of promoting the child's intellectual development. Keywords: music, pedagogical process, intellectual development, preschool age, memory, imagination, thinking, singing, music lesson, children's intellectual level. The paper consists of 78 pages, 10 tables, 9 pictures and it contains 49 references in the reference list. The paper has 9 annexes.