Saskarsmes prasmju attīstības veicināšana lomu sižeta rotaļās jaukta vecuma grupā pirmsskolā
Author
Dambrāne, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Augstkalne, Dace
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma “Saskarsmes prasmju attīstības veicināšana lomu sižeta rotaļās jaukta vecuma grupā pirmsskolā” ietvaros tiek izzinātas un praktiski pētītas saskarsmes prasmju attīstības sekmēšanas iespējas lomu sižeta rotaļās 2-4 gadus vecu bērnu grupā pirmsskolā. Darba autore - Baiba Dambrāne. Pētījuma procesā tika izmantota teorētiskā pētīšanas metode (literatūras un informācijas avotu analīze) un empīriskās metodes (tiešā novērošana, praktiskais pedagoģiskais darbs, rezultātu apkopošana un analīze). Pētījums sastāv no divām nodaļām. Pirmā nodaļa ietver teorētisko pētījumu, kas atklāj pedagoģijas un psiholoģijas pārstāvju (S.Omārova, J. Kupčs, V. Renģe, A.Špona u.c) atziņas un viedokļus par saskarsmes jēdzienu, struktūru, funkcijām un faktoriem, kas ietekmē saskarsmes procesu. Tiek veikts divgadīgu, trīsgadīgu un četrgadīgu bērnu salīdzinošs attīstības raksturojums, balstoties uz G. Svences, J.Lindones, T. Likona, L. Katcas u.c psiholoģijas un pedagoģijas pārstāvju atzinumiem bērnu attīstības psiholoģijā un izzinātas saskarsmes likumsakarības jaukta vecuma grupā. Lai atklātu rotaļu nozīmi bērnu attīstībā un lomu sižeta rotaļu ietekmi uz saskarsmes prasmju attīstības procesu, tika apkopotas un analizētas M. Montesori, D. Elkinda, D. Dzinteres, I. Stangaines, D.Lieģenieces u. c. autoru atziņas un uzskati. Otrā nodaļā atspoguļota pētījuma empīriskā daļa, kas ietver pētījuma metodoloģisko pamatojumu, pētāmās grupas raksturojumu, kritērijus un nosacījumus saskarsmes prasmju novērtēšanas un attīstības sekmēšanas procesā praktiskās pedagoģiskās darbības laikā jaukta vecuma grupā pirmsskolā. Kā arī atklāti pētījuma laikā iegūtie rezultāti, veikta to analīze, uz kuras pamata tika secināts, ka pētījuma sākumā izvirzītā hipotēze - saskarsmes prasmju attīstība lomu sižeta rotaļās jaukta vecuma grupā pirmsskolā tiks veicināta, ja pedagogs mērķtiecīgi iesaistīsies rotaļā un netieši vadīs gan lomu, gan reālās attiecības – ir apstiprinājusies. Darbam ir šāda struktūra: ievads, 2 nodaļas, 11 attēli, 10 tabulas, secinājumi, 49 izmantotās literatūras un informācijas avoti. Darba apjoms - 60 lpp. Atslēgas vārdi – saskarsme, lomu sižeta rotaļas, jaukta vecuma grupa, pirmsskola. In research “Facilitation of Communication Skills During Role Play in Mixed Age Group in Pre - school” promotion oportunities of facilitation the development is being discovered and practically researched in role games in pre-school’s 2-4 years old groups. Author – Baiba Dambrane. In process of research is beeing used theoretical searching method (literature’s and information sources’ analysis) and empirical methods (observation, practical pedagogical work, compilation of results and analysis). Research consists of two parts. The first part includes theoretical research, which reveals pedagogues’ and psihologists’ (S.Omārova, J. Kupčs, V. Renģe, A.Špona etc.) lessons and opinions about communication’s concept, structure, functions and factors, which influence the process of communication. Developmental characterise of two years, three years and four years old children is being done relying on G. Svence’s, J. Lindone’s, T. Likona’s, L. Katca’s and other’ psihologists’ and pedagogues’ lessons in children’ development psihology; and comunication regularities in mixed aged group is beeing caught up. To reveal games’ importance in children development and the role games’ effect on communication skills’ development process, lessons and opinions of M. Montesori’s, D. Elkinds’, D. Dzintere’s, I. Stangaine’s, D. Lieģeniece’s etc. are being summarized and analysed. In the second part is being reflected research’s empirical part, which includes research’s methodological justification, characterise of research group, criteria and conditions in the process of evaluation and development of communication skills during practical pedagogical activities in a mixed age group in a preschool. Also during research obtained results are being revealed, an anlysis is being done, on which is conclued that the hypothesis - the development of communication skills in role plays in a mixed age group in a preschool will be promoted if the educator deliberately engages in the play and will indirectly manage both the role and the real relationships – is confirmed. Work has the following structure - Introduction, 2 chapters, 11 pics, 10 tables, conclusions, 49 sources of literature and information sources. Workload – 60 Keywords - communication, role play games, mixed age group, preschool.