Show simple item record

dc.contributor.advisorRandoha, Antra
dc.contributor.authorRozenburga-Brenča, Evija
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-01-01T02:01:58Z
dc.date.available2018-01-01T02:01:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.other61855
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/37672
dc.description.abstractBakalaura darba temats ‘’5-6 gadīgu bērnu sadarbības prasmju attīstības veicināšana pedagoģiskajā procesā pirmsskolā.” Darbs sastāv no 2 nodaļām un 12 apakšnodaļām, secinājumiem, 8 pielikumiem, anotācija latviešu valodā, anotācija angļu valodā, 28 attēliem, 3 tabulām un 61 literatūras avota. Bakalaura darbā teorētiski tiek izzinātas bērnu sadarbības prasmes un to būtība. Raksturota sadarbības prasmju attīstība socializācijas procesā. Aprakstīta ģimenes, kā pirmās sociālas vides, loma bērnu sadarbības prasmju attīstībā, un aplūkota pirmsskolas loma bērnu sadarbības prasmju attīstības veicināšanā. Analizētas ģimenes un pirmsskolas iespējas un nosacījumi bērnu sadarbības prasmju attīstīšanā un veicināšanā. Praktiski tiek raksturota bērnu grupa sadarbības prasmju jomā pēc 10 pētīšanas kritērijiem, kā arī raksturotas pētāmo bērnu un ģimenes savstarpējās sadarbības prasmes vecāku skatījumā. Praktiskais pētījums veikts 2 posmos: pirms un pēc izmēģinājuma pedagoģiskās darbības. Lai sasniegtu izvirzīto pētījuma mērķi, tiek izmantotas novērošanas un anketēšanas metodes. Pētījuma rezultāti liecina, ka, bērnu sadarbības prasmes tiks veicinātas un sekmētas, ja pirmsskolas pedagoģiskais process tiek mērķtiecīgi plānots, bērnu sadarbības prasmju attīstīšanai. Pētījuma nobeigumā darba autore sniedz pedagoģiskās rekomendācijas pedagogam un bērnu vecākiem bērnu sadarbības prasmju veicināšanā. Atslēgas vārdi: sadarbība, prasmes, ģimene, pirmsskola.
dc.description.abstractThe subject of the Bachelor's thesis is "Promoting the development of cooperation skills of 5 to 6 years old children in pedagogical process in pre-school". The work consists of 2 chapters and 12 sub-chapters, conclusions, 8 annexes, an annotation in Latvian, an annotation in English, 28 figures, 3 tables and 61 sources of literature. In the bachelor's thesis, children's co-operation skills and the core of such skills is explored in theory. The work describes the development of cooperation skills in the process of socialization. Furthermore, it describes the role of families as the first social environment in the development of children's co-operation skills and examines the role of pre-school in promoting the development of children's co-operation skills. It also analyzes family and preschool opportunities and conditions for the development and promotion of children's co-operation skills. In practice, a group of children in the field of cooperation skills is described in accordance with 10 research criteria, as well as mutual cooperation skills of children, which were the subject of the research, and their family in the opinion of parents. The practical research was carried out in 2 stages: before and after the pilot pedagogical activity. Surveys and questionnaire methods are used to achieve the objective of the research. The results of the research show that children's co-operation skills will be promoted and facilitated if the pre-school pedagogical process is purposefully planned for the development of children's co-operation skills. The pedagogical process is purposefully planned for the development of children's co-operation skills. At the conclusion of the study, the author of the thesis provides pedagogical recommendations for the teacher and parents of children to promote children's co-operation skills. Keywords: cooperation, skills, family, preschool.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectSadarbība
dc.subjectPrasmes
dc.subjectģimene
dc.subjectpirmsskola
dc.title5-6 gadīgu bērnu sadarbības prasmju attīstības veicināšana pedagoģiskajā procesā pirmsskolā
dc.title.alternativePromoting the development of cooperation skills of 5 to 6 years old children in pedagogical process in pre-school
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record