5-6 gadus vecu bērnu dialogrunas sekmēšana muzikālajā darbībā
Autor
Kārkle, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tauriņa, Agrita
Datum
2017Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Agnese Kārkle kvalifikācijas darbs pedagoģijas zinātnē, pirmsskolas pedagoģijas apakšnozarē “5-6 gadus vecu bērnu dialogrunas sekmēšana muzikālajā darbībā” izstrādāts Latvijas Universitātes, Dr.paed., Mg.psych. Agritas Tauriņas vadībā, 2017. gadā. Darba autore kā pētījuma objektu izvēlējās muzikālās darbības pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Kvalifikācijas darbam, autore izvirzīja mērķi izpētīt 5-6 gadus vecu bērnu dialogrunas attīstību muzikālajā darbībā. Lai to varētu izdarīt, tika izvirzīta hipotēze: 5-6 gadus vecu bērnu dialogrunas attīstība tiek sekmēta muzikālajā darbībā, ja pedagogs mērķtiecīgi muzikālajās darbībās demonstrē dialogrunas piemērus, ja bērns ir ieinteresēts piedalīties muzikālajās darbībās, ja skolotājs piedāvā bērna attīstības likumsakarībām atbilstošas muzikālās darbības, iekļaujot komunikācijas veidus starp pedagogu un bērnu, kā arī bērnam ar bērnu. Pētījuma uzdevumi bija analizēt pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku atziņas par pirmsskolas vecuma bērnu dialogrunas attīstību, muzikālās darbības un valodas likumsakarībām, noteikt vērtēšanas kritērijus 5-6 gadus vecu bērnu dialogrunas attīstībai, raksturot 5-6 gadus vecu bērnu dialogrunu. Lai varētu izpildīt izvirzītos uzdevumus, tika izmantotas sekojošas pētījuma metodes- teorētiskā (pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras analīze), empīriskā metode ( novērošana, datu analīze, anketēšana). Pētījuma bāze: Rīgas X pirmsskolas izglītības iestāde, 18 bērni 5-6 gadu vecumā. Pētījums tika veikts no 2017.gada 1.septembra līdz 5. novembrim. Kvalifikācijas darba struktūru veido 2 nodaļas, secinājumi, literatūras saraksts, pielikumi. Teorētiskā un empīriskā pētījuma gūto atziņu rezultāti tika apkopoti 7 tabulās un 17 attēlos. Atslēgvārdi: dialogruna, pirmsskolas vecums, muzikālā darbība, radošums Agnese Kārkle’s qualification paper for pedagogical studies, pre-school pedagogy concentration “Promoting dialogue skills through musical activities for 5-6 year olds,” created under the guidance of Dr.paed., Mg.psych. Agrita Tauriņa at the University of Latvia in 2017. The author chose musical activities in the pedagogical process in pre-school as the main research focus. The main goal of the research was to explore how dialogue speech can be developed and promoted through musical activities for 5-6 year old`s. The hypothesis for this research is: dialogue skills in 5-6 year old children is further developed and supported if and when the teacher demonstrates dialogue speech examples, if and when the child is interested in participating in the musical activities, if and when the teacher provides development appropriate and growth-promoting musical activities including various communication forms between the teacher and the child, as well as between children. The aims of the research were to analyze pedagogical and psychological scientific findings about the development of dialogue speech in 5-6 year olds, to make connections between musical activities and language development, create a set of assessment criteria for the enhancement and development of dialogue speech of 5-6 year olds, and to characterize the main aspects of dialogue speech of 5-6 year olds. To achieve these aims, the following research methods were applied- theoretical exploration (pedagogical and psychological scientific finding literature analysis), empirical methods (observation, data analysis, surveys). The research is based on the findings of Riga X preschool, the study of 18 children 5-6 years old. The study took place from 1 September 2017 to 5 November. The qualification paper consists of two chapters, conclusions, reviewed literature and an annex. In analyzing theoretical and empirical findings, results of are summarized in seven tables and 17 images. Keywords: dialogue speech, preschool, musical activities, creativity