Show simple item record

dc.contributor.advisorMuravska, Tatjana
dc.contributor.authorRinkule, Linda
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Biznesa, vadības un ekonomikas fakultāte
dc.date.accessioned2018-01-29T02:01:48Z
dc.date.available2018-01-29T02:01:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other62291
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/37952
dc.description.abstractEfektīva tirgus uzraudzība ir būtiska ne tikai sabiedrības interešu un drošības aizsardzībai un godīgas konkurences nodrošināšanai, bet arī ES Vienotā tirgus pilnvērtīgai funkcionēšanai produktu jomā – lai netiktu kavēta atbilstošu produktu aprite, tajā pašā laikā tiktu mērķtiecīgi identificēti neatbilstoši produkti un par tiem atbildīgie komersanti. Maģistra darbā ir analizēta ES tirgus uzraudzības sistēma nepārtikas produktu jomā - izvērtējot tiesību ietvaru, labo praksi efektīvā uzraudzībā, un novērtējot tirgus uzraudzības rezultātus, kā arī ir noteikti būtiskākie izaicinājumi un piedāvāti nepieciešamie uzlabojumi tirgus uzraudzības sistēmas pilnveidošanai. Maģistra darba rezultāti ir apkopojami četros galvenajos virzienos. Pirmkārt, darbā ir veikta plaša tiesību ietvara analīze nepārtikas produktu jomā - gan par noteiktajām prasībām produktiem, gan atbilstības novērtēšanu, gan tirgus uzraudzības sistēmu. Otrkārt, ir izvērtēta jaunākā teorija un labā prakse efektīviem uzraudzības un kontroles veidiem, un piedāvāti konkrēti instrumenti tirgus uzraudzībai Eiropas Savienībā. Treškārt, izvērtēti tirgus uzraudzības rezultāti Eiropas Savienībā gan no RAPEX pieejamiem datiem, gan dalībvalstu sniegtajiem datiem, kā arī Eiropas Savienības kopprojektu rezultātiem un ceturtkārt, pēc iepriekšminētās analīzes ir apkopoti galvenie sistēmas trūkumi un piedāvāti konkrēti risinājumi tirgus uzraudzības sistēmas pilnveidošanai Eiropas Savienībā. Būtiskākie pētījuma secinājumi – tirgus uzraudzība ES ir sadrumstalota pa dalībvalstīm un esošie koordinācijas mehānismi ir nepietiekami, lai nodrošinātu vienotu un efektīvu uzraudzību visā ES. ES līmenī trūkst kvalitatīvas informācijas risku vadībai nepārtikas produktu jomā, uzraudzības rezultāti ir tikai daļēji pieejami, un tie īpaši trūkst importēto produktu jomā. Tirgus uzraudzībā ir nepieciešamas jaunas procedūras un instrumenti e-komercijas un importa uzraudzībā un kopumā ir nepieciešams mainīt fokusu tirgus uzraudzībā no produktu kontrolēm uz atbilstības veicināšanu, sistēmu pārbaudēm un neatbilstību cēloņu analīzi.
dc.description.abstractEfficient market surveillance is important not only for the protetction of public interests and safety or to ensure the fair competitiveness, but also for the proper functioning of the EU Single Market of products – to ensure free movement of compliant products, at the same time precisely identify non-compliant products and responsible economic operators. Master thesis analyse EU market surveillance system in non-food product area from legal perspective and best practices in enforcement. Market surveillance results are assessed and the main challenges identified, as well as the necessary actions for improvement. Results of master thesis can be summarized in four main directions. Firstly, broad legal framework in non-food area is analyzed: applicable requirements, conformity assessment, market surveillance system. Secondly, the latest theories and good practice in efficient enforcement and surveillance are analysed and appropriate enforcemtn instruments are proposed in EU context. Thirdly, market surveillance rseults in EU are assessed form different sources – RAPEX, market surveillance reports, joint market surveillance camaigns and fourthly, after the analyses of the above mentioned issues the main shortcoming of systrem are identified and possible solutions for improvement EU market surveillance system proposed. The main conclusions are – market surveillance in EU is fragmented by member states and existing coordination mechnaisms are insufficient to ensure single and efficient market surveillance in EU. There is a lack of good data for risk managment of non-food products, market surveillance results are available only partly and no data available on import controls at all. Market surveillance faces new challenges in development of e-commerce and raise of imports and there is a need for new instruments and procedures. Focus from the product controls should be changed to compliance promotion, system controls and deeper analyses of the causes of non-compliances.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEkonomika
dc.subjectVienotais tirgus
dc.subjectSavstarpējā atzīšana
dc.subjectTirgus uzraudzība
dc.subjectAtbilstības novērtēšana
dc.subjectRiska novērtēšana
dc.titleNepārtikas produktu tirgus uzraudzība Eiropas Savienībā
dc.title.alternativeMarket surveillance of non-food products in European Union
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record