• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogu sadarbība pedagoģiskā procesa pilnveidei pirmsskolas izglītības iestādē

Thumbnail
View/Open
299-62451-Skela_Linda_ls17065.pdf (1.572Mb)
Author
Šķēla, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kāposta, Iveta
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba temats ir “Pedagogu sadarbība pedagoģiskā procesa pilnveidei pirmsskolas izglītības iestādē”. Darba mērķis: pamatot pedagogu sadarbības nepieciešamību un iespējas pirmskolas pedagoģiskā procesa pilnveidē. Hipotēze: Ja pirmsskolas pedagogi ir ieinteresēti sadarboties, savstarpēji dalās savā pedagoģiskajā pieredzē, tad pedagoga veidojas izpratne par izglītības iestādes darbu kopumā, laicīgi tiek attīstītas bērna spējas, pamanītas viņa vajadzības, tiek saskaņotas pedagoģiskās prasības, tiek veidota interesantāka un aizraujošāka mācību vide, rezultātā labāki bērna sasniegumi. Darbs sastāv no divām daļām- teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā tiek analizēts dažādu autoru (I. Maslo, A.Šponas, R. Purmales, A. Līdumas, I. Žoglas, V.V. Voronova, S.V. Ivanova, E. Melhuisa, J. Curci, S. Jones u.c. autoru) skatījums par pedagogu sadarbības nepieciešamību, veidiem un iespējām pedagoģiskajā procesā. Empīriskajā daļā tiek analizēti dati, kas iegūti piecu mēnešu laikā vienā no Madonas novada pirmskolas izglītības iestādēm. Pētījumā apstiprinājās, ka pedagogu sadarbības rezultātā pilnveidojas pedagoģiskais process, ja pirmsskolas pedagogi savstarpēji dalās savā pedagoģiskajā pieredzē ir ieinteresēti sadarboties, izprot sadarbības nozīmību un nepieciešamību, tad pedagogam veidojas izpratne par izglītības iestādes darbu kopumā, tiek sekmēta bērnu individualitāte, laicīgi tiek attīstītas bērna spējas, pamanītas viņa vajadzības, tiek saskaņotas pedagoģiskās prasības, tiek veidota interesantāka un aizraujošāka mācību vide, rezultātā efektīvāki bērna sasniegumi. Darbā ir 86 lapaspuses 9 attēli, 3 tabulām, 4 pielikumi un 46 literatūras un informācijas avoti- angļu un krievu valodā.
 
The theme of this bachelor’s dissertation is “Teacher co-operation for improvement of pedagogical process in preschool educational institution”. The aim of the work is to justify the necessity of co-operation of pedagogues and opportunities for improvement in the pedagogical process of preschool. Hypothesis: If preschool pedagogues are interested in co-operation, they share their pedagogical experience, then the teachers creates an understanding for themselves, of the work of the educational institution as a whole, the child's abilities are developed and their needs are seen, pedagogical requirements are coherent, an interesting and exciting learning environment is created, resulting better child's achievements. The dissertation consists of two parts: the theoretical and the practical. The theoretical part analyses the views of different authors (I. Maslo, A. Šponas, R. Purmales, A. Līdumas, I. Žoglas, V.V. Voronova, S.V. Ivanova, E. Melhuisa, J. Curci, S. Jones and others) about the necessity of co-operation of pedagogues, types and possibilities in the pedagogical process. The empirical part analyses the data obtained during five months in one of the Madona district pre-school educational institutions. The study confirms that pedagogical cooperation improves the pedagogical process, when preschool teachers share their pedagogical experience, are interested in cooperation and understands the importance of co-operation, then the teacher develops understanding about the work of the educational institution in general, the individuality of children is promoted, children's abilities are developed, children's needs are seen, pedagogical requirements are harmonized and an interesting and exciting learning environment is created, what contributes child achievements. The dissertation consists of 86 pages, 9 images, 3 tables, 4 appendices and 46 sources in Latvian, English and Russian language.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/38118
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV