Показать сокращенную информацию

dc.contributor.advisorSvence, Guna
dc.contributor.authorŠvarca, Ilze
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-02-02T02:02:45Z
dc.date.available2018-02-02T02:02:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other62474
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/38123
dc.description.abstractMaģistra darba tēma ir: vecāku attieksmes un kompetences rādītāju izmaiņas pusaudžu māšu intervences grupā. Maģistra darba mērķis ir novērtēt vecāku kompetences izjūtas, vecāku attieksmes rādītāju izmaiņas pirms un pēc intervences programmas īstenošanas. Kvalitatīvajā pētījuma daļā tika veikta vecāku interviju satura vienību kontentanalīze, lai izpētītu vecāku kompetences izjūtas un attieksmes īpatnības. Teorētiskajā daļā apskatītas vecāku kompetences izjūtas galvenās komponentes un ietekmējošie faktori, vecāku kompetences izjūtas un attieksmes ietekme uz pusaudžu uzvedību, pusaudžu vecumposma psiho sociālas attīstības aspekti, vecāku kompetences un attieksmes jēdziens mūsdienu psiholoģijā, kā arī sniegts pārskats par dažādām, pusaudžu vecākiem domātām intervences programmām mūsdienu psiholoģijā. Teorētiskajā daļā apkopoto teorētiskās atziņas nozīmīgākie autori: Johnston & Mash 1989; Coleman & Karraker, 2000; Bloomfield & Kendall 2012, Coleman & Karraker, 2000; Jones & Prinz, 2005; Gartstein & Sheeber, 2004; Hassall, Rose, & McDonald, 2005; Krishnakumar & Black, 2003; Rogers & Matthews, 2004. Empīriskajā daļā pētījuma jautājumu pārbaudei tika veikta pusaudžu vecākiem domāta apmācības programma "Ceļvedis audzinot pusaudzi", kuru ir izstrādājis "Centrs Dardedze" speciālisti. Pētījuma izlase – 16 mātes, kuras audzina pusaudžus, no kurām 8 ir eksperimentālās grupas dalībnieces un 8 kontrolgrupas dalībnieces. Atbildot uz pētījuma jautājumu, tika secināts, ka pēc pusaudžu vecāku apmācības programmas paaugstinājās māšu kompetences izjūta un mainījās vecāku attieksmes rādītāji. Statistiski nozīmīgās atšķirības liecina par pusaudžu vecāku apmācība programmas "Ceļvedis audzinot pusaudzi" efektivitāti. Atslēgas vārdi: intervences programma vecākiem, vecāku attieksme, vecāku kompetence, pusaudži.
dc.description.abstractThe theme of the Master’s thesis is as follows: changes in indicators of parenting sense of competence and attitudes in intervention group consisting of mothers with adolescent children. The purpose of the Master's thesis is to evaluate the parenting sense of competence and changes in indicators of parental behavior before and after the implementation of the intervention program. In the qualitative part of the research,there was conducted content analysis of parents' interviews in order to research the peculiarities of parental competence and attitudes. The theoretical part deals with the following topics: main components and factors influencing the sense of parental competence; impact of parental competence and attitudes on adolescent behavior; aspects of the psychosocial development of adolescent age; concept of parental competence and attitude in modern psychology, summary of various interventional programs for adolescent parents in modern psychology. In the theoretical part there are summarized key findings from the recognized authors such as: Johnston & Mash 1989; Coleman &Karraker, 2000; Bloomfield & Kendall 2012, Coleman &Karraker, 2000; Jones &Prinz, 2005; Gartstein&Sheeber, 2004; Hassall, Rose, & McDonald, 2005; Krishnakumar& Black, 2003; Rogers & Matthews, 2004. In the empirical part of the Master’s thesis there was conducted a study program elaborated by the center Dardedze specialists. The program“ The guide on how to raise teenager” (“Ceļvedis audzinot pusaudzi") was tested on parents with adolescent childrenin order to ensure checkup of the research questions. The respondents were 16 mothers with adolescent children, 8 – participants of experimental group, 8 – participants of control group. In response to the research question, it was concluded that after the completion of the study program for parents with adolescent children, mothers parenting sense of competence increased and parental attitudes changed. Statistically significant differences testify the effectiveness of the study program“ The guide on how to raise teenager” for parents with adolescent children. Keywords: intervention program for parents, parentalattitude, parenting sense of competence, adolescents.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectIntervences programma vecākiem
dc.subjectvecāku attieksme
dc.subjectvecāku kompetence
dc.subjectpusaudži
dc.titleVecāku attieksmes un kompetences rādītāju izmaiņas pusaudžu māšu intervences grupā
dc.title.alternativeChanges in indicators of parenting sense of competence and attitudes in intervention group consisting of mothers with adolescent children
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию