Simultāno un secīgo bilingvālo pieaugušo kognitīvo spēju atšķirības lēmumu pieņemšanā
Author
Volobujevs, Jevgenijs
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vanags, Edmunds
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Šī bakalaura darba mērķis ir noskaidrot atšķirības starp secīgiem un simultāniem bilingvāliem cilvēkiem. Pētījumā piedalījās 100 respondenti, kuri veidoja divas grupas. Grupas tika sadalītas starp secīgiem un simultāniem bilingvāliem indivīdiem, kurus varēja noteikt veicot aptauju, ko izveidoja autors šī darba ietvaros. Pirmā grupa – secīgie bilingvisti (n=70), otrā grupa – simultānie bilingvisti (n=30). opā pētījumā piedalījās 61 sieviete (49 secīgi un 12 simultāni indivīdi) un 39 vīrieši (21 secīgs un 18 simultāni indivīdi), ar vidējo vecumu no 29-38 gadiem. Lai izpētītu lēmumu pieņemšanas spējas, tika izmantots Kognitīvās refleksijas tests, kas sastāv no 3 jautājumiem (Frederik, 2005). Iepriekš tests nav izmantots Latvijā, tas tika adaptēts šī darba ietvaros. Visbūtiskākā pazīme, lai varētu noteikt vai indivīds ir simultāns vai bilingvāls, ir cik valodās bērni līdz 3 gadu vecumam komunicē ģimenē. Pēc Kolina Beikera (Baker, 2001) teorijas bērnus līdz 3 gadu vecumam, ar kuriem komunicēja 2 valodās var pielīdzināt pie simultāniem bilingvāliem – cilvēkiem, kas iemācās divas valodas uzreiz. To vēl var saukt par dabisko bilingvismu, ja pēc 3 gadu vecuma visas valodas ir iegūtas ar mācību iestāžu palīdzību. Pētījuma rezultāti parāda, ka kognitīvo refleksiju spēju rādītājos starp secīgiem un simultāniem bilingvāliem pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības. The aim of this bachelor paper is to clarify the differences between consecutive and simultaneous bilingual people. There were 100 respondents that took part in the research and they formed two groups. The groups were divided between consecutive and simultaneous bilingual individuals, that were identified by making a survey that was created by the author during writing of this bachelor paper. The first group – consecutive bilinguals (n=70), the second group – simultaneous bilinguals (n=30), in total there were 61 women (49 consecutive and 12 simultaneous) and 39 men (21 consecutive and 18 simultaneous) with average age between 29 and 38 participating in the survey. Cognitive reflection test that consists of three questions (Frederik, 2005) was used to study decision making and was never before used in Latvia, so it was standardized and adapted. The main feature to recognize if individual is simultaneous or bilingual is how many languages are spoken in the family with a child under age 3. Based on Colin Baker theory (Baker, 2001) children under age 3, who communicated in two languages can be perceived as simultaneous bilinguals – people that learn 2 languages at a time, this process can be also called natural bilingualism, all languages after age 3 are studied with help of educational institutions. The results of the research show that results of the Cognitive reflection test submitted by consecutive and simultaneous bilinguals have statistical significant difference.