Pašbilžu uzvedība saistībā ar narcismu un pašcieņu
Autor
Duha, Anita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stokenberga, Ieva
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv sakarības starp pašbilžu uzņemšanas aspketiem, pašbilžu publicēšanas motivācijām, narcistiskām personības iezīmēm un pašcieņas rādītājiem. Datu ievākšanai tika izmantotas 4 aptaujas: šī pētījuma vajadzībām izveidotas Pašbilžu uzvedības aspektu aptauja un Pašbilžu publicēšanas motivāciju aptauja, kas balstītas uz citos pētījumos radītajiem instrumentiem; Rozenberga pašcieņas aptauja (Self-Esteem Scale, Rosenberg, 1965; Latvijā adaptējusi A. Miltuze, 1996); Narcistisko personības iezīmju aptauja (Narcissistic Personality Inventory, Raskin & Hall, 1979; Latvijā adaptējusi I. Strode, 2008). Rezultāti tika iegūti attālināti bez laika ierobežojuma. Pētījumā piedalījās 202 respondenti vecumā no 18 līdz 57 gadiem (M = 28,08; SD = 6,44). No tiem 176 respondenti jeb 87,1 % bija sievietes un 26 respondenti jeb 12,9% vīrieši. Pētījuma rezultāti uzrāda, ka pastāv statistiski nozīmīgas pozitīvas saistības starp pašbilžu uzvedības aspektiem un pašbilžu publicēšanas motivāciju. Piemēram, pašbilžu uzņemšanas biežums ir cieši saistīts ar piederības, izklaides un komunikācijas motivāciju. Savukārt narcisms uzrādīja pozitīvu saistību ar pašbilžu uzņemšanas biežumu un uzmanības motivāciju. Tika konstatēta negatīva saistība starp pašcieņu un to, cik svarīgs ir citu novērtējums, ja pašbilde ir tikusi publicēta sociālajos tīklos. The aim of the study was to find out if there is a connection between seflie taking aspects, motivation for selfie sharing on social network, narcistic traits and self-esteem. Data was collected with 4 research tools: Selfie behaviour aspect survey, made especially for this study and based on tools/scales used in other studies and Motivation for Selfie sharing survey made especially for this study and based on tools used in other studies; Self-Esteem Scale (Rosenberg, 1965); Narcissistic Personality Inventory (Raskin & Hall, 1979). Results were collected without a limited time frame. 202 participants aged 18 to 57 took part in the study (M = 28,08%; SD = 6,44%). 176 (87,1%) of parcisipants were females and 26 (12,9%) males. Results provided in the study show existing positive correlation between selfie behaviour aspects and motivation for selfie taking. For example, selfie taking frequency is tightly connected with belongingness, entertainment and communication motivation. However, narcissism shows positive relation with selfie taking frequency and attention motivation. In case of sharing selfies in social media, Self-esteem and appraisal from others show negative correlation.