Caurviju prasmju īstenošanas iespējas latviešu valodas mācību saturā mazākumtautību skolā
Autor
Kalva, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarbā ir aplūkota Latvijā vēl maz pētīta tēma, kurai vēl nav pieejama izziņu literatūra un prakses piemēru, jo tā ir saistīta ar lēmumu izglītībā mainīt mācīšanas un mācīšanās pieeju, kura drīzumā skars visas Latvijas skolas. Šis jaunais mācību process balstās pieejā apgūt satura zināšanas vienotībā ar caurviju prasmēm, jo tā mūsdienu izglītojamajiem ļaus bagātināt izziņas pieredzi saistībā ar reālo dzīvi. Tādējādi diplomdarba mērķis bija teorētiski un praktiski analizēt caurviju prasmju nozīmi un tā īstenošanas iespējas latviešu valodas mācību procesā sākumskolā. Teorētiskajā daļā ir aplūkota četras caurviju prasmju dimensijas: radošā un kritiskā domāšana, sadarbības un komunikācijas prasmes, to specifika un uzskaitīti izglītojamo sasniedzamie mērķi katrā no prasmēm, sniegts ieskats dziļajā mācīšanās procesā un caurviju prasmju vērtēšanas stratēģijās. Praktiskajā daļā ar pedagoģiskās situācijas radīšanas metodi , tiek izpētīti iespējamie mācību procesa paņēmieni, kā caurviju prasmes īstenot latviešu valodas mācību procesā mazākumtautību izglītības programmā Rīgas X pamatskolas 4.klasei. Lai praktiski varētu plānot un vadīt uz caurviju prasmēm balstītu mācību procesu darba autore izstrādāja shematisku mācību procesa plānošanas modeli, kas vizuāli atklāj jaunā mācību procesa pieeju. Rezultātā secinājumi , kuri tika gūti no 20 modelēta mācību procesa, atklāja jaunās mācību pieejas būtisko ietekmi uz latviešu valodas apguvi mazākumtautību skolēniem, kuri spēja ne tikai sadarboties, kritiski domāt un apgūt zināšanas jēgpilnā iesaistē, bet attīstīja prasmi – domāt par savu domāšanu latviešu valodā. Tādējādi pētījumā izvirzītā hipotēze apstiprinājās. Ar anketēšanas metodi tika izzināta skolēnu attieksme pret jauno mācīšanās pieeju un atklāja, ka skolēni ir gatavi izzināt tēmas akadēmisko saturu paši, sadarboties ar citiem un mācīties inovatīvi. Diplomdarbu veido 66 lapaspuses ( bez pielikuma), 12 tabulas, 6 attēli un 6 pielikumi. Ir analizēti 57 literatūras avoti . The presented paper is dedicated to a rarely discussed topic in educational literature and it is closely connected to forthcoming changes in Latvian education reform. This new learning and teaching approach is based on 21st century skills and knowledge in education, therefore it allows to deepen learners comprehansion and connect school subjects to a real life experience. The aim of the paper is to investigate the roles of the 21st century skills and the poissible ways of their development in teaching Latvian to young learners. The theoretical part deals with the four main fields of 21st century skills : creative and critical thinking, communication and collaboration skills and their special features; the skills and their objectives are described, the deeper learning and assessment systems for 21st century skills and discussed. In the practical part of the present paper the poissible ways of teaching Latvian to 4 grade students who are not native speakers are investigated using the method of educational situation simulation. Educational planning model is worked out to integrade the 21st century skills in everyday teaching..The results are based on 20 modelated lessons. To allow practical planning and management the learning process based on transversal skills, the author developed a schematic learning process planning model that visually reveals the approach of the new learning process. This teaching approach turned out to have a great effect on Latvian language learning amoug students, who had a chance to collaborate, to develop their critical thinking and acqwire knowledge in a meaninful context. More over the students improved their the ability to reflect upon their thinking ( metacognitive skills) in Latvian language. The hypotesys turned out to be true. The questionnaire method examined the attitudes of the students towards the new learning apporoach and revealed that students were ready to learn the academic content on their own, to collaborate with others and user modern learning strategies. The paper consist of 66 pages, 12 tables, 6 illustrations and 6 appendix, 57 scientific papers are reffered to.