4-5 gadus vecu bērnu sadarbības prasmju sekmēšana rotaļā
Autor
Mierkalne, Sabīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba autors: Sabīne Mierkalne Darba vadītājs: Dr. paed. Antra Randoha Pētnieciskā darba temats: 4-5 gadus vecu bērnu sadarbības prasmju sekmēšana rotaļā Pētījuma objekts: pedagoģiskais process pirmsskolā. Pētījuma hipotēze: bērna sadarbības prasmes tiek sekmētas, ja pedagoģiskajā procesā, kā metodi lieto rotaļu. Pētījuma mērķis: teorētiski un praktiski izzināt 4-5 gadus vecu bērnu sadarbības prasmju sekmēšanas iespējas rotaļā. Pētījuma uzdevumi: 1.Raksturot rotaļu, tās jēdzienu un lomu pirmsskolas vecuma bērnu attīstībā. 2.Noteikt un raksturot sadarbības prasmju sekmēšanas iespējas rotaļā. 3.Pētīt un sekmēt sadarbības prasmju attīstību 4-5 gadus veciem bērniem. Pētījuma metodes: teorētiskā – pedagogu un psihologu literatūras analīze. Empīriskās metodes – novērošana, analīze. Pētījuma bāze: X pirmsskolas izglītības iestāde. Galvenie rezultāti un secinājumi: darba autore secina, ka pirmskolas vecuma bērnu galvenā darbība ir rotaļa. Rotaļājoties bērns mācās, eksperimentē, pēta, izzin sevi un apkārtējo vidi. 4-5 gadu vecumā biežāk novērojamās rotaļas ir lomu un sižeta rotaļas. Analizējot psihologu, pedagogu un citu autoru darbus, darba autore secina, ka rotaļu var izmantot kā metodi sadarbības prasmju sekmēšanai, kas tiek pierādīts empīriskā pētījumā. Izmantojot rotaļu, kā metodi sadarbības prasmju attīstības sekmēšanai 4-5 gadus veciem bērniem, netiek liegta galvenā bērnu darbība – rotaļa. Pedagogu un psihologu atziņu analīzes rezultātā, darba autore secina, ka rotaļu var iedalīt 3 grupās – radošās rotaļas, kad bērns rotaļu organizē pats, šīm rotaļām nav raksturīgs mērķi, bet rotaļas process, spēles jeb rotaļas ar noteikumiem, kad rotaļu organizē pieaugušai, šīm rotaļām parasti ir konkrēti un nemainīgi noteikumi. Rotaļspēles, kad rotaļas noteikumi ir vērsti uz bērna radošu darbošnos. Sadarbības prasmes rotaļā var sākt sekmēt, kad bērns iesaistās radošajās rotaļās ar citiem bērniem, tas nozīmē, ka bērns ir psiholoģiski nobriedis pieņemt noteikumus un sadarboties ar vienaudžiem, ņemot vērā psihologu un pedagogu atziņas, bērns sāk rotaļāties kopā ar citiem bērniem apmēram no 3gadu vecuma. Author: Sabīne Mierkalne Supervisor: Dr. paed. Antra Randoha Title of the research : facilitate 4 to 5 year old children collaboration skills through game. Object of the research: pedagogical process in preschool. Hypothesis of the research: game can help children learn collaborative skills, if used as method in pedagogical process. Aim of the research: theoretically and practically find out possibilities to facilitate 4 to 5 year old children collaboration skills through game. Tasks of the research: 1.characterize concept and role of the game in development of preschool age children, 2.detemine and characterize possibilities to facilitate collaboration skills through game, 3.study and facilitate collaboration skill development of 4 5 year old children. Methods of the research: theoretical - analysis of pedagogical and psychological literature. Empirical - observation and analysis. Base of research: X pirmsskolas izglītības iestāde. Main results and conclusions: author has concluded that preschool children main activity is game. At age 4 to 5 children often roleplay. By playing, children learn, experiment, investigate self and environment. By analysing studies of psychologists, pedagogues and other author works, author concludes, that game maybe used as method to facilitate collaboration skills, which is proven at empirical research. Game used as a method to facilitate 4 to 5 year old children collaboration skill growth, will not deny children of their main activity - game. By analysing acknowledgements of psychologists and pedagogues, author concludes that games can be separated in 3 groups - creative games, when child organises game himself, these games don’t have distinct goal, but the process of the game, games with rules, when game is organised by adult, these games contain specific and immutable set of rules, games, when game rules point toward children creativity. Collaboration skills through game can start to facilitate, when child engages in creative play with other children. It means, that child is psychologically ready to accept rules and collaborate with peers. Considering acknowledgements of psychologists and pedagogues, child start to play with other children, around age of 3.