• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lingvistiskās un paralingvistiskās iezīmes Latvijas zīmolēšanā

Thumbnail
View/Open
306-64455-Plaveja_Laura_lp14023.pdf (1.366Mb)
Author
Pļāvēja, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Spirida, Margarita
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Valsts zīmolēšanas mērķis ir valsts popularizēšana, lai piesaistītu tūristus un stiprinātu starptautiskās ekonomiskās un politiskās attiecības, izmantojot dažādas lingvistiskās un paralingvistiskās stratēģijas. Latvijas simtgade veicina Latvijas zīmolēšanas aktualitāti, tādēļ šī pētījuma mērķis ir analizēt lingvistiskās un paralingvistiskās iezīmes reklāmas aktivitātēs un projektos, kas veltīti Latvijas simtgadei, un noteikt kādu efektu rada šīs iezīmes. Lai izpētītu reklāmmateriālu, kas publicēts Latvia.eu mājaslapā, lai vairotu valsts atpazīstamību, tika izmantota multimodālā diskursa analīze. Iegūtie dati norāda, ka visefektīvākās lingvistiskās iezīmes ir stilistiskie izteiksmes līdzekļi, kā aliterācija, metafora un ironija, kas izgrezno tekstu un padara to aizraujošāku, taču dominējošās paralingvistiskās iezīmes ir attēli un simboli, kas ilustrē tekstu un rada noteiktu valsts tēlu.
 
Nation branding aims at popularizing a country to attract tourists, build and strengthen international economic and political relations by resorting to different linguistic and paralinguistic strategies. The topicality of Latvia branding is reinforced by Latvia’s centenary; thus, the aim of this research is to identify linguistic and paralinguistic features in promotional activities and projects dedicated to Latvia’s centenary and to determine the effect these features produce. Multimodal discourse analysis was employed to investigate the promotional material posted on Latvia.eu website to enhance the recognizability of the country. The findings show that the most powerful linguistic features are stylistic devices, such as alliteration, metaphor and irony, which embellish the text and make it more captivating, while most prevailing paralinguistic features are imagery and symbols, which illustrate the text and create a specific image of the country.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/39015
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV