Dzimuma loma valodas lietojumā lietišķajās prezentācijās
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
lav
Abstract
Šajā bakalaura darbā tiek pētīta dzimumu loma valodu lietojumā lietišķajās prezentācijās, jo mūsdienu sabiedrībā cilvēkiem tagad ir jārunā publiski vairāk nekā jebkad agrāk. Bakalaura darba mērķis ir izpētīt, kā valodas lietojumu lietišķajās prezentācijās ietekmē runātāja dzimums. Autore ir pētījusi vairākus teorētiskos avotus par komunikāciju, lietišķajām prezentācijām un dzimuma atšķirībām runā. Autore ir izpētījusi piecas vīriešu un piecas sieviešu ar uzņēmējdarbību saistītas prezentācijas. Lai analizētu atšķirības starp vīriešu un sieviešu valodas lietojumu izvēlētajās lietišķajās prezentācijās, tiek izmantota kvalitatīva gadījumu izpētes pieeja. Tiek secināts, ka valodas lietojumu lietišķajās prezentācijā ietekmē runātāja dzimums attiecībā uz izrunu, balsi un intonāciju, vārdu izvēli un sintaksi.
This Bachelor thesis investigates the role of gender in language use in business presentations, as in our modern society people have to speak publicly more now than ever. The goal of the thesis is to explore how the use of language in business presentations is influenced by the speaker’s gender. The author has studied several theoretical recourses on communication, business presentations and gender differences in speech. The author has examined five male and five female business-related presentations. A qualitative case study approach is applied for the analysis of differences between male and female language use in the selected business presentations. It is concluded that the use of language in the business presentation is influenced by the speaker’s gender concerning pronunciation, voice and intonation, vocabulary choice and syntax.
This Bachelor thesis investigates the role of gender in language use in business presentations, as in our modern society people have to speak publicly more now than ever. The goal of the thesis is to explore how the use of language in business presentations is influenced by the speaker’s gender. The author has studied several theoretical recourses on communication, business presentations and gender differences in speech. The author has examined five male and five female business-related presentations. A qualitative case study approach is applied for the analysis of differences between male and female language use in the selected business presentations. It is concluded that the use of language in the business presentation is influenced by the speaker’s gender concerning pronunciation, voice and intonation, vocabulary choice and syntax.