Latviskās identitātes konstruēšana periodiskajos preses izdevumos no 1935. līdz 1940.gadam
Author
Bulava, Kintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Mintaurs, Mārtiņš
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Šī tēma ir nozīmīga, jo Kārļa Ulmaņa autoritatīvais režīms ir pirmais posms Latvijas vēsturē, kad latviskuma identitāte apzināti konstruēta valsts līmenī. Mediji bija pakļauti cenzūrai un tiem ar likumu bija noteikts popularizēt režīma ideoloģiju. Maģistra darba mērķis ir noskaidrot un analizēt latviešu nacionālās identitātes naratīva konstruēšanas paņēmienus preses izdevumos no 1935. līdz 1940. gadam. Pētījuma objekts – trīs žurnāli, kuriem no 1935. līdz 1940. gadam bija lielākās tirāžas: „Atpūta”, „Mazpulks” un „Sētā un Druvā”. No visām žurnālos publicētajām publikācijām, vidēji 7 % iekļauti latviskuma identitātes konstruējoši vēstījumi. Privātajā izdevniecībā izdotajā „Atpūtā” latviskuma identitāte tiek konstruēta galvenokārt ar publikācijām, kurās stāstīts par latviešu tradīcijām (53 %). Savukārt ar valsts sektoru saistītajos žurnālos - galvenokārt ar publikācijām par latviešu tautas nāciju: „Mazpulkā” (55 %), „Sētā un Druvā” (70 %). This topic is important, because the authoritarian regimeled by Kārlis Ulmanis was the first stage in the history of Latvia, when the Latvian identity was intentionally construed at national level. Mass media were under the yoke of censorship and required by law to promote the ideology of the ruling regime. Aim of the master’s thesis is to identify and analyse methods for the construction of narrative of the Latvian national identity in the periodicals published between 1935 and 1940. Object of the survey – three magazines with the largest print-runs between 1935 and 1940: “Atpūta”, “Mazpulks” and “Sētā un Druvā”. Messages construing the Latvian identity were included on average in 7 % of all the publications of these magazines. As regards “Atpūta”, published by the private publishing office, the Latvian identity was construed mainly by publications, which tell about Latvian traditions (53 %). Whereas, the magazines related to the public sector covered this topic mainly with publications about the Latvian nation with the percentage in “Mazpulks” and “Sētā un Druvā” accounting for 55 % and 70 %, respectively.