Fonemātiskās uztveres pilnveidošana rotaļās un vingrinājumos vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem
Author
Sniedze, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Eņģele, Zane
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors. Inese Sniedze Darba zinātniskais vadītājs. Mg. paed. Zane Eņģele Darba nosaukums. Fonemātiskās uztveres pilnveidošana rotaļās un vingrinājumos vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem Darba saturs. 100 lpp., no tām 33 lpp. pielikumi, 5 attēli, 13 tabulas un 65 literatūras un informācijas avoti, no tiem 1 angļu, 15 krievu valodā Pētījuma mērķis. Teorētiski un praktiski izzināt rotaļu un vingrinājumu efektivitāti fonemātiskās uztveres pilnveidē vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem Darba teorētiskajā daļā tiek analizēta literatūra par fonemātiskās uztveres nozīmi runas attīstībā, fonemātiskās uztveres likumsakarību raksturojumu, vecākā pirmsskolas vecuma bērnu raksturojumu problēmskatījumā, rotaļu un vingrinājumu izmantošana kā skaņu izrunas traucējumu korekcijas līdzekli Darba praktiskajā daļā tiek veikts pētījums par fonemātiskās uztveres pilnveides iespējām vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem. Tiek izstrādāti un īstenoti koriģējoši attīstošie darba plāni, atlasītas un izmantotas rotaļas un vingrinājumi, ievērojot bērnu runas traucējumu specifiku Apkopojot pētījumā iegūto datu rezultātu analīzi, tiek secināts, ka darbā izvirzītā hipotēze apstiprinās. Koriģējoši attīstošā darbībā izmantojot atbilstošas rotaļas un vingrinājumus, tiek pilnveidota fonemātiskā uztvere, sekmēta roku sīkā muskulatūras attīstība, daļēji veikta skaņu izrunas traucējumu korekcija Atslēgas vārdi. Fonemātiskā uztvere, fonētiski fonematiskie traucējumi, vecākais pirmsskolas vecums, rotaļa un vingrinājumi kā skaņu izrunas korekcijas līdzeklis, roku sīkā muskulatūra, logopēdiskā izpēte, koriģējoši attīstošā darbība The author of the paper: Inese Sniedze The supervisor: Mg. paed. Zane Eņģele The title: Improvement of phonemic perception through games and activities for the oldest preschoolers with phonetic and phonemic disorders The paper consists of 100 pp., 33 pp. of which are appendices, 5 images, 13 tables and 66 literature and information resources, including 1 in English, 15 in Russian The aim of research: To explore theoretically and practically the efficiency of games and activities in order to improve the phonemic perception of the oldest preschoolers with phonetic and phonemic disorders The theoretical part of the research analyses literature on the importance of phonemic perception in the development of speech, on the description of regularities of phonemic perception, on the characteristics of older preschoolers in problem situations, on the usage of games and activities as means of correcting disorders of pronouncing sounds The practical part of the research covers research on improvement of phonemic perception for the older preschoolers with phonetic and phonemic disorders. The work plans of corrective development have been developed and implemented, games and activities have been selected and used taking into consideration the specifics of children’s speech disorders. Summarizing the analysis of data acquired during the research, it has been concluded that the hypothesis has been confirmed. Using suitable games and activities in corrective development activity facilitates the development of phonemic perception, enhances the development of small hand muscles, the correction of sound pronouncing disorders has been partially achieved. Key words: phonemic perception, phonetic and phonemic disorders, the oldest pre-school age, games and activities as means for sound pronouncing correction, small hand muscles, logopaedic research, corrective development activity.