Fonemātiskās uztveres sekmēšana vingrinājumos un didaktiskajās spēlēs jaunākā skolas vecuma bērniem ar fonemātiskiem traucējumiem
Author
Līcīte, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Eņģele, Zane
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Inga Līcīte Darba zinātniskais vadītājs: Mg. paed. Zane Eņģele Darba nosaukums “Fonemātiskās uztveres sekmēšana vingrinājumos un didaktiskajās spēlēs jaunākā skolas vecuma bērniem ar fonemātiskiem traucējumiem” Pētījuma mērķis: teorētiski izzināt un praktiski pārbaudīt fonemātiskās uztveres iespējas didaktiskajās spēlēs un vingrinājumos bērniem ar fonemātiskiem traucējumiem. Darba teorētiskajā daļā darba autore, balstoties uz (Tūbele, Lūse, 2012, Miltiņa, 2005, Baumane, 2014,Lūse, Miltiņa, Tūbele, 2012, Hadaņonoka, Hadaņonoka, 2014, Jurgena, 2010, Laua, 1997, Ļubļinska, 1979, Svence, 1999) zinātnisko literatūru, analizē un apkopo informāciju par jaunākā skolas vecuma bērnu attīstību kopveselumā, fonemātisko uztveri, fonemātiskajiem traucējumiem, garo un īso patskaņu nozīmi latviešu literārajā valodā, didaktisko spēļu un vingrinājumu nozīmi mācību procesā. Praktiskajā daļā tiek veikts pētījums par fonemātiskās uztveres sekmēšanu īso un garo patskaņu atšķiršanā 1. klases skolēniem, veicot koriģējoši attīstošo darbību. Pētījuma daļā tiek izmantotas šādas metodes: skolēnu novērošana, skolēnu runas logopēdiskā izpēte, koriģējoši attīstošā darbība un pētījuma datu apstrāde un analīze. Darbam izvirzītā hipotēze: fonemātiskās uztveres pilnveide 1. klases skolēniem īso un garo patskaņu atšķiršanā būs sekmīgāka, ja logopēds izzinās un tiks ņemtas vērā 1. klases skolēnu vecumposmu attīstības īpatnības, atlasīs un izmantos atbilstošus vingrinājumus un didaktiskās spēles īso un garo patskaņu atšķiršanā, tiek apstiprināta. Darba apjoms ir 83 lpp., 14 attēliem, 8 tabulām, 17 pielikumiem. Darbā izmantoti 49 latviešu, 4 angļu, un 7 krievu literatūras un informācijas avoti. Author of the paper: Inga Līcīte Scientific supervisor: Mg. paed. Zane Eņģele Title of the paper: Development of phonological awareness with the help of exercises and didactic games for youngest school children with pholological issues. Aim of the research: to study and to examine the possibilities of phonemic perception in didactic games and exercises for children with phonemic disorders in theory. In the theoretical part of the paper, the author of the paper based on (Tūbele, Lūse, 2012, Miltiņa, 2005, Baumane, 2014, Lūse, Miltiņa, Tūbele, 2012, Hadanonoka, Hadanonoka, 2014, Jurgena, 2010, Laua, 1997, Ljublinska, 1979, Svence , 1999) scientific literature, analyzes and summarizes information on the development of younger school-age children in total, phonemic perception, phonemic disorders, the role of long and short vowels in the Latvian literary language, the role of didactic games and exercises in the study process. In the practical part, a study is carried out on the promotion of phonemic perception in distinguishing short and long vowels in class 1 students, performing corrective development activities. In the part of the research, the following methods are used: student observation, logopedic research of students speech, corrective development activity and processing and analysis of research data. The hypothesis: Improvement of phonemic perception for class 1 students in distinguishing short and long vowels will be more successful if the speech therapist learns and takes into account the peculiarities of the development of the first-class students' ages, will select and use appropriate exercises, and teach the short and long vowels in recognizing didactic games. The paper is 83 pages long with 14 images, 8 tables, 17 annexes. At work 49 Latvian, 4 English, and 7 Russian literature and information sources were used.