• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Priekšpilsētas kā metaforas izmantojums kino

Thumbnail
View/Open
309-65873-Kraukle_Katrina_kk13127.pdf (2.167Mb)
Author
Kraukle, Katrīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Freibergs, Viktors
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba tēma ir “Priekšpilsētas kā metaforas izmantojums kino”. Mērķis ir izpētīt, ar kādu kinematogrāfisko un semiotisko elementu palīdzību priekšpilsēta tiek izmantota filmās “Amerikāņu skaistums” (1999), “Zilais samts” (1986), “Tālu no paradīzes” (2002), “Peldētājs” (1968) un “Edvards Šķērrocis” (1990) kā metafora. Un noskaidrot, kāds priekšpilsētas naratīvs tiek izmantots. Darba teorētiskajā daļā aprakstīta kino semiotika, naratīvs, reprezentācija, metafora, un priekšpilsētas izmantojums filmās. Metodoloģijā aprakstīta semiotiskā un naratīva analīze. Pētījumā noskaidrots, ka priekšpilsēta kā metafora kino atklājas analizējot tajā redzamās zīmes, simbolus, kinematogrāfiskos elementus un naratīvu.
 
The topic of the bachelors thesis is “The use of suburbia as a metaphor in cinema”. The aim is to find out with what kind of cinematographic and semiotic elements suburbia is used in movies like “American Beauty” (1999), “Blue Velvet” (1986), “Far from Heaven” (2002), “The Swimmer” (1968), “Edward Scissorhands” (1990) as a metaphor. And to found out what narrative of suburbia is being used. Theoretical part consists of information about cinema semiotics, narrative, representation, metaphor and how suburbia is used in film. Semiotic and narrative analyses are described in methodology. The results show that suburbia as a metaphor in cinema unfolds by analyzing visible signs, symbols, cinematographic elements and narrative in it.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/40398
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV