Jauniešu līdzdalība integrācijas procesā multikulturālā vidē
Автор
Pīgozne, Tamāra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Maslo, Irina
Дата
2010Metadata
Показать полную информациюАннотации
Promocijas darbs „Jauniešu līdzdalība integrācijas procesā multikulturālā vidē”izstrādāts Latvijas Universitātē laika posmā no 2002. līdz 2006. gadam starptautiskā
projekta „Internationales Lernen” (1999 – 2006) ietvaros.
Promocijas darbā integrācija analizēta kā kultūrdialoga komunikācijas process,
jauniešu sociāli kulturālais konteksts pētījumā tiek analizēts kā jauniešu dzīves telpa:
jauniešu sociālā makrovide, kas aptver reģionu un valsti, mezovide – skola kā sociāla
sistēma un sociālā mikrovide, ko veido ģimene un mācību kolektīvs (klase, grupa).
Pētījumā izmantota transformatīvi emancipatorisko pētījumu izpētes
paradigma, kuru esmu izveidojusi teorētiskās analīzes rezultātā. Šajā paradigmā vairs
nav tik liela nozīme vecumam un tautībai, kā līdz šim veiktajos integrācijas pētījumos,
bet akcents tiek likts uz jauniešu integrācijas kā vērtības identificēšanu, kā tas tiek
ieteikts postindustriālā sabiedrībā.
Pētījuma hipotēzes izvirzīšanai Vidzemes reģiona jaunieši tika intervēti
projekta „Jaunatne sabiedrības integrācijas procesā” ietvaros, izmantojot strukturēto
interviju.
Transformatīvi emancipatoriskā kvalitatīvā pētījumā modelētajās
sociālpedagoģiskās situācijās RMDV audzēkņiem (52 jaunieši) 3 gadu garumā tika
sniegts sociālpedagoģiskais atbalsts, lai sekmētu jauniešu līdzdalību integrācijas kā
vērtības identificēšanā multikulturālā vidē, vienlaikus veicot 12 jauniešu (6 zēni un 6
meitenes) integrācijas kā vērtības transformācijas procesa padziļinātu izpēti
(strukturētā intervija, fokusgrupas diskusija, naratīvā intervija).
Pētījuma rezultātā veikta integrācijas jēdziena pedagoģiskās un sociālās
būtības analīze, dots sociālpedagoģiskā atbalsta līdzekļu teorētisks izvērtējums,
noteiktas jauniešu integrācijas īpatnības un izpētes kategorijas (kritēriji), noteikti
līdzdalības izpētes rādītāji, izstrādāts pedagoģiskās intervences modelis
līdzdalības veicināšanai kultūrdialoga komunikācijā integrācijas kā oportunālas
vērtības identificēšanai un integrācijas procesa daudzdimensionālais izpētes
modelis, konstatētas likumsakarības, kuras nosaka sociālpedagoģiskā atbalsta
efektivitāti jauniešu līdzdalības integrācijas kā vērtības identificēšanas sekmēšanā
multikulturālā vidē, izstrādāti ieteikumi integrācijas politikas attīstībai Latvijā un
turpmākajiem pētījumiem.
Promocijas darba struktūru veido ievads, divas nodaļas, desmit apakšnodaļas,
nobeigums, literatūras saraksts, pielikumi. The doctoral thesis “Youth participation in integration process in multicultural
environment” was compiled at the University of Latvia during the period 2002 – 2006
within the framework of the international project „Internationales Lernen” (1999 –
2006)
Integration has been analysed as a culture dialogue communication process in the
doctoral thesis; social - cultural context of the youth has been analysed in the research
as a space of youths’ life: youth social macro – environment comprising region and
country, social micro – environment, which is formed by the family and school (class,
group).
The research applies transformative emancipative research paradigm that was
developed by the author as result of theoretical analysis. Age and nationality do not
play a significant role in this paradigm as compared to integration research carried out
up until now and the emphasis is on youth integration as the identification of values as
suggested for in a post industrial society.
Youth of Vidzeme region were interviewed within the project „ Youth in the social
integration process” using structured interviews to formulate the research hypothesis.
RMDV students (52 youth) were provided social pedagogical support over a 3 – year
period under a modelled social pedagogical situation within transformative
emancipative qualitative research aimed at promoting youth participation in
integration as values’ identification in a multicultural environment. In depth research
(structured interviews, focus group discussions, narrative interviews) of value
transformation process of integration was carried out among 12 youth (6 boys and 6
girls).
Analysis of the pedagogical and social essence of integration concept, theoretical
evaluation of social pedagogical support aids was carried out as a result of the
research. Youth integration peculiarities, research categories (criteria) and participation
indicators were ascertained. A pedagogical intervention model aimed at promoting
youth participation in the culture dialogue communication process for identification of
integration as an opportunity value and a multidimensional research model of
integration process was developed. The correlations that determine the effectiveness of
social pedagogical support for youth participation in the integration process in
multicultural environment promoting the identification of values were ascertained.
Recommendations for development of integration policy in Latvia and for further
research were put forward.
The doctoral thesis comprises introduction, two chapters, ten sub chapters, conclusion,
list of literature and appendices.