Ķīmijas uzdevums skolēna domāšanas attīstīšanai
Autor
Tomiņa, Līvija
Co-author
Latvijas Universitāte. Ķīmijas fakultāte
Datum
2009Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Promocijas darbs veltīts aprēķinu uzdevuma nozīmes pētījumiem skolēna domāšanas attīstīšanā ķīmijas izglītības skolas posmā. Situācijas priekšizpētē konstatēta krasa skolēnu intereses par ķīmijas uzdevumu risināšanu samazināšanās pēdējo 10-13 gadu laikā. Darba rezultātā izstrādāta konceptuāla pieeja ķīmijas uzdevuma apguvei, kas sevī ietver eksperimentāli pamatotu ķīmijas uzdevumu iekļaušanu mācību procesā, mācību modeļa praktiskās dzīves aspekta akcentēšanai izstrādi un aprobāciju, eidētikas pamatprincipu ieviešanu ķīmijas apguvē. Pētījuma rezultātā ir izveidota vienota ķīmijas uzdevumu klasifikācija visam ķīmijas izglītības skolas posmam. Klasifikācijas pamatprincipi atspoguļoti mācību līdzeklī Ķīmijas uzdevumu risināšanas tipi 8.-12. klasei. Veikts izstrādātās uzdevumu klasifikācijas un mācību modeļa izvērtējums ķīmijas skolotāju – ekspertu un skolēnu skatījumā. The aim of this doctoral work is the study of chemistry exercises as part of a student’s cognitive development during his chemistry education at school. Our preliminary research showed us that during the last 10 – 13 years student interest in solving chemistry exercises has diminished dramatically. As part of our work we have conceptualized an approach to solving chemistry exercises that includes the incorporation of experimentally based chemistry exercises, a learning model emphasizing practice as opposed to theory, and basic eidetic principles in the study of chemistry. The result of the work is a unified chemistry exercise classification system for the entire school stage of chemistry education. This classification system is reflected in the teaching aid Types of Chemistry Exercises for grades 8 – 12. An evaluation by students and experts-chemistry teachers – of the classification system as well as the learning model was also done.