3-4 gadu vecuma bērniem matemātisko priekšstatu sekmēšana didaktiskajās rotaļās
Autor
Baltrušuna, Ludmila
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Ludmilas Baltrušunas klasifikācijas darbā “3-4 gadu vecuma bērniem matemātisko priekšstatu sekmēšana didaktiskajās rotaļās” (54 lpp.) mērķis ir teorētiski un praktiski pētīt matemātisko priekšstatu sekmēšanu 3-4 gadu vecuma bērniem didaktiskā rotaļā. Darbā tiek pētīts, kā var sekmēt matemātisko priekšstatu veidošanu bērniem 3-4 gadu vecumā ar didaktisko rotaļu palīdzību. Pirmkārt, tiek izlasīti un apkopoti 30 zinātniskās grāmatas par bērnu attīstību, rotaļām un matemātisko priekšstatu veidošanu. Vērojumu un pētījuma rezultāti apkopoti 7 tabulās un 17 attēlos. Otrkārt, tiek novērtētas bērnu zināšanas pēc 5 kritērijiem un rezultātā izvēlētas divas kritērijus, kuru rādītāji ir vissliktākie pēc vērtēšanas un tie ir 1) veidot priekšmetu grupas pēc daudzuma, lietot vārdus: „tik pat daudz”, „pa trīs”, „lieks” un 2) atpazīt ģeometriskas figūras un nosaukt tas lielumu. Kā arī tiek izvelēta bērnu pētīšanas grupa un tie ir bērni, kuriem pēc vairākiem kritērijam ir zems līmenis. Lai novērtēt bērnos izvēlētos kritērijus, mēneša laikā tiek izveidotas un realizētas 8 didaktiskas rotaļas: 4 vienam kritērijam un 6 otram. Pēc tam bērni atkārtoti tiek novērtēti pēc tiem pašiem kritērijiem un var secināt, ka mērķis tiek sasniegts, jo izdevās sekmēt bērnu zināšanas par daudzumu, iespēju veidot grupas pēc daudzuma, izmantot vārdus: „tik pat daudz”, „pa trīs”, „lieks” un atpazīt ģeometriskas figūras un nosaukt to lielumu. Kā arī var secināt, ka didaktiska rotaļas ir viens no labākiem veidiem, kā pedagogs var sekmēt pirmsskolas vecuma bērnu zināšanas. The aim of Ludmila Baltrusuna's classification work "Promotion of mathematical notions in children of 3-4 years of age of didactic games" (54 pages) is to study theoretical and practical research of the promotion of mathematical notions in children of 3-4 years of age in a didactic game. The author of the work is studying how mathematical notions in children aged 3-4 years can be promoted with didactic games. First of all, 30 scientific books about child development, games and mathematical notions are read and summarized. The results of the observations and studies are summarized in 7 tables and 17 pictures. Secondly, knowledge of children is evaluated on the basis of 6 criteria and two deviations are chosen, which one are the worst after the evaluation. And deviations are: 1) the possibility to use the amount of items in practice, to form groups by quantity, to use the words "as many", "by three" , "needless". The possibility to name the geometric shapes and recognize their size. Also, a group is assigned. This is a group with children who have a low level for several criteria. In order to evaluate the chosen criteria in the children, 10 didactic games are created and realized within a month: 4 for one criterion and 6 for second. Later, children are re-evaluated according to the same criteria and can conclude that the aim is achieved, since it succeeded in helping to raise children's knowledge of the quantity, the ability to form groups by quantity, use the words "as many", "by three", "needless" and recognize, name the geometric shapes, their size and shape. It can also be concluded that didactic games are one of the best ways a teacher can promote the knowledge of pre-school children.